Jan 17, 2017

[AMARGlobal] WEEKLY WRAP UP (09/01/2017 - 16/01/2017)


DALAM NEGARA:





GEMPA BUMI

KUALA LUMPUR - Gempa bumi sederhana bermagnitud 5.5 pada skala Richter melanda utara Sumatra, Indonesia malam ini.
Jabatan Meteorologi dalam satu kenyataan berkata gempa bumi itu berpusat 35 kilometer (km) barat daya dari Binjai, Indonesia dan 264km barat daya dari Lumut, Perak.
Gegaran gempa bumi yang berlaku pada pukul 8.42 malam itu turut dirasai di Semenanjung Malaysia, demikian menurut kenyataan itu. - Bernama

BAYI BARU LAHIR DIBIAR DALAM KOTAK TEPI JALAN


KANGAR - Seorang bayi lelaki yang baru lahir ditemukan  di dalam sebuah kotak di tepi jalan masuk ke sebuah pasar raya di sini awal pagi tadi.
Ketua Polis Daerah Kangar, Superintendan Wari Kiew berkata, polis menerima panggilan mengenai perkara itu pada pukul 7.10 pagi.
"Bayi itu dibalut dengan kain dan diletakkan di dalam sebuah kotak. Di dalam kotak itu turut terdapat cadar, tuala, seluar bayi dan dua anak patung," katanya.
Beliau berkata, bayi itu kemudiannya dibawa ke Hospital Tuanku Fauziah di sini. - Bernama

Pemeriksaan percuma Puspakom bermula Isnin depan




SHAH ALAM - Sempena musim perayaan Tahun Baharu Cina ini, pemilik kenderaan persendirian berpeluang mendapatkan pemeriksaan kenderaan secara percuma di Pusat Pemeriksaan Kenderaan Berkomputer (Puspakom) bermula Isnin depan hingga 27 Januari.
Ketua Pegawai Eksekutif Puspakom Mohammed Shukor Ismail dalam kenyataan hari ini berkata, pemeriksaan boleh dibuat di Puspakom seluruh negara kecuali di cawangan Shah Alam; Taman Bukit Maluri, Kuala Lumpur; Mak Mandin, Pulau Pinang dan Kota Bharu, Kelantan.  Untuk maklumat lanjut, pelanggan boleh menghubungi talian bebas tol Puspakom 1-800-88-6927 atau layari laman sesawang Puspakom di www.puspakom.com.my.

LUAR NEGARA



Turkish cargo Boeing 747 crashes in Kyrgyzstan





A Turkish cargo jet has crashed near Kyrgyzstan's Manas airport, killing at least 37 people, most of them residents of a village struck by the Boeing 747 as it tried to land in dense fog, Kyrgyz officials said.
Kyrgyz authorities earlier on Monday had stated that the aircraft belonged to Turkish Airlines, a claim the company denied.

ACT Airlines said it was "deeply saddened" by the accident and noted that "the cause of the accident is unknown."


Around 43 houses were damaged by the crash, according to the emergency services ministry.


"The plane crashed into the houses, it killed entire families," one eyewitness told AFP news agency, speaking on condition of anonymity.


"There's nothing left of the houses, people were killed with their whole family, their children. Many people were sleeping."


Prime Minister Sooronbai Jeenbekov was heading a specially-appointed government commission to probe the crash and the country's state prosecutor also opened an investigation.


Kyrgyz President Almazbek Atambayev cancelled his visit to China to return to Bishkek, according to Kyrgyz media.



Authorities said the country will observe a day of mourning on Tuesday.


Sekolah sarkas pelarian






MARDIN yang merupakan sebuah kota purba menakjubkan di sempadan Turki dan Syria, telah menyaksikan kemasukan besar-besaran golongan pelarian sejak konflik tercetus di beberapa negara Timur Tengah pada 2011.
Kajian menunjukkan kanak-kanak dan remaja adalah golongan paling ramai dalam komuniti pelarian terbabit.
Menurut laporan Kumpulan Pemerhati Hak Asasi Manusia, lebih 700,000 budak dan remaja pelarian Syria mendapat perlindungan di Ankara - 400,000 daripadanya terlepas sesi persekolahan.
Satu daripada cabaran utama yang dihadapi mereka adalah hala-ngan bahasa kerana kebanyakan sekolah di Turki tidak menawarkan kurikulum dalam bahasa Arab walaupun kerajaan memberi respons yang positif terhadap krisis pelarian tersebut.
Keadaan itu menyebabkan ribuan kanak-kanak dan remaja pelarian terpaksa berdepan jurang pendidikan di negara ekonomi membangun tersebut.
Tetapi, sebuah pertubuhan, Art Anywhere Association yang berpusat di Mardin mempunyai pendekatan berbeza bagi mengurangkan halangan bahasa dengan menubuhkan sebuah sekolah sarkas.
Golongan tersebut boleh belajar kemahiran ahli sarkas seperti menjugel, mengimbangi tubuh dan objek serta bermain hula-hoop tanpa memerlukan kemahiran bahasa.
Aktiviti seumpama itu juga membolehkan mereka bersosial dan meningkatkan keyakinan diri masing-masing menerusi persembahan awam yang dapat membantu pendidikan mereka. - al-Jazeera

Penunjuk perasaan desak Netanyahu letak jawatan





TEL AVIV - ISRAEL. Kumpulan penunjuk perasaan berhimpun di laluan utama di sini, kelmarin bagi menuntut pengunduran Perdana Menteri, Benjamin Netanyahu yang didakwa terlibat rasuah.
Mereka turut melaungkan slogan 'Penjarakan Netanyahu' dan 'Anda mencuri daripada orang miskin untuk diberikan kepada orang kaya' ketika menyertai bantahan tersebut.
Beliau kini disiasat di bawah beberapa tuduhan rasuah secara berasingan termasuk membuat tawaran kepada pemilik akhbar Israel untuk membuat liputan positif.
Selain itu, Netanyahu juga berdepan siasatan atas dakwaan menerima sumbangan haram dan hadiah bernilai kira-kira AS$100,000 (RM446,250) dalam bentuk cerut serta minuman alkohol.
Sebelum ini, pemimpin parti Likud itu juga disiasat selepas dipercayai menerima AS$1.1 juta (RM4.9 juta) daripada penipu dari Perancis, Arnaud Mimran untuk dana kempen ketika pilihan raya pada 2009. - AFP


Amaran kepada Trump



PARIS -PERANCIS.Kuasa besar dunia akan menghantar mesej jelas kepada Presiden baharu Amerika Syarikat (AS), Donald Trump bahawa hanya penyelesaian dua negara antara Palestin dan Israel sebagai satu-satunya jalan perdamaian selain memberi amaran keras terhadap rancangannya yang mahu memindahkan Kedutaan AS ke Baitulmaqdis.
Kira-kira 70 negara termasuk Eropah dan anggota tetap Majlis Keselamatan PBB kini berada di Paris untuk menyertai sidang damai Timur Tengah yang bermula, semalam.
Bagaimanapun, Israel dan Palestin mengesahkan mereka tidak akan hadir dalam persidangan itu yang berlangsung hampir tiga tahun selepas rundingan damai pusingan terakhir antara kedua-dua belah negara tersebut menemui jalan buntu.
Difahamkan, persidangan itu menyediakan platform kepada negara antarabangsa untuk menghantar isyarat jelas kepada Trump, lima hari sebelum beliau mengangkat sumpah sebagai Presiden baharu AS.
Sebelum ini, Trump pernah berikrar untuk meneruskan dasar pro-Israel dan memindahkan Kedutaan AS dari Tel Aviv ke Baitulmaqdis.
"Ia akan menjadi keputusan unilateral yang boleh mencetuskan lagi ketegangan," kata seorang diplomat kanan Perancis. - al-Arabiya



No comments:

Post a Comment