Sep 19, 2009

Selamat Hari Raya Maaf Zahir & Batin



bulan ramadhan, yang sinonim dengan bulan kemarau panas membakar, telah berlalu meninggalkan kita. seharusnya, pada bulan tersebut, dosa-dosa pada diri ini juga turut terbakar bersama, m
embentuk diri yang kemarau dari dosa... sepatutnyalah...

bulan syawal, yang membawa maksud 'mengangkat' (carry) kerna pada bulan ini unta-unta mula mengandungkan fetusnya, boleh juga ditafsirkan sebagai 'up-grade'. maka pada bulan syawal, kita sepatutnya telah meng-'upgrade'-kan iman kita...maka tanyakan pada diri, dimanakah tahap iman dan taqwa kita??...

jom kita "usha" peringatan Allah dalam surah Al-Hasyr.

hai orang-orang beriman, bertaqwalah kepada Allah dan hendaklah setiap diri memperhatikan apa yang telah diperbuatnya untuk hari esok (akhirat), dan bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan (59:18)

sahabat sekalian, kita dituntut al-quran untuk memuhasabah diri, memperhatikan apa yang telah dilakukan sebagai bekal untuk memastikan kita peroleh syurga di akhirat sana. malah Allah s.w.t telah mengajar kita metod untuk melakukan muhasabah diri yang berkesan. jika kita perhatikan ayat di atas, kita dapati ayat suruhan untuk kita memuhasabah diri ini diapit dengan ajakkan agar kita bertaqwa kepadaNya. sebelum kita memuhasabah diri, harus ada perasaan takut terhadapNya, perlu ada rasa ingin melakukan segala suruhanNya dan meninggalkan segala laranganNya. dan setelah kita memuhasabah diri, melihat segala cacat cela yang telah kita lakukan, adalah penting untuk kita perbaiki, maka perlu kita perkuatkan azam untuk memperbaiki kerosakkan tersebut dengan perasaan taqwa kepadaNya.

dan janganlah kamu seperti orang-orang yang lupa kepada Allah, lalu Allah menjadikan mereka lupa kepada diri mereka sendiri. mereka itulah orang-orang yang fasik. (59:19)

setelah azam untuk memperbaiki diri telah dikukuhkan, dan kita mula kembali kepada fitrah kita sebagai hambaNya yang sentiasa mengikut suruhanNya, maka bagaimana untuk kita kekalkan perubahan pada diri ini? Allah mengajar kita satu cara yang cukup mudah, iaitu selalulah kita mengingati Allah s.w.t. adakah logik, jika seseorang itu merasakan tuannya sentiasa memperhatikannya masih sanggup melakukan perkara-perkara yang dilarangi oleh tuannya itu? jika kita tidak mengingatiNya, maka Allah akan menjadikan kita lupa pada diri kita sendiri. lupa akan fitrah kita sebagai hamba kepada yang Esa. akibatnya, kita kaya harta akan tetapi miskin akhlaq, kita berkahwin namun keluarga porak-peranda malah kita maju akan tetapi jenayah berleluasa dan sebagainya. sikap ini mengakibatkan diri tergolong sebagai orang-orang yang fasik.

tiada sama penghuni-penghuni neraka dengan penghuni-penghuni syurga; penghuni-penghuni syurga itulah orang-orang yang beruntung (59:20)

tempat orang-orang fasik itu ialah di neraka, keadaan mereka di neraka sudah tentu tidak sama dengan mereka yang dianugerahkan tempat di syurga. kerna sudah tentu keadaan di syurga itu penuh dengan keseronokkan dan kebahagiaan dan penghuni syurga adalah golongan yang beruntung. pengakhiran hidup yang manakah yang kita inginkan?

kalau sekiranya kami menurunkan Al-Quran ini kepada sebuah gunung, pasti kamu akan melihatnya tunduk terpecah belah disebabkan takut kepada Allah. dan perumpaan-perumpamaan itu Kami buat untuk manusia supaya mereka berfikir. (59:21)

sahabat sekalian, Allah s.w.t menurunkan al-Quran ini sebagai petunjuk untuk kita. dan Allah s.w.t hanya menginginkan yang terbaik buat hambaNya. turun naik nya iman dan taqwa kita terhadap Allah tidak memberi kesan lansung terhadap Allah s.w.t. sebaliknya kita bergantung kepada tahap iman kita sebagai tiket untuk meraih cintaNya, memperoleh kebahagian abadi. jadi mengapa sampai kita sanggup mengetepikan ayat-ayat Allah ini? tidakkah kita sedar bahawa batu itu adalah dari tanah, begitu juga dengan gunung, kedua-duanya adalah dari tanah yang mengalami proses pengerasan. maka jika batu dan gunung yang datang dari sumber yang sama dengan manusia, didatangi Al-Quran kepadanya pun boleh hancur-lulur akibat takut terhadap kekuasaan dan kebesaranNya apatah lagi kita manusia? oleh itu, jika kita menolak suruhan-suruhan Al-Quran, sudah tentu kita ini lebih keras kepalanya dan hatinya dibandingkan dengan kerasnya sebuah gunung!!

maka ukurlah diri kita, dimanakah tahap keimanan dan ketaqwaan kita pada saat ini?

(as posted in pmi-daily 28 nov 06 -edited-)

1 comment:

  1. Jazakumullah khair atas post yg ckup menyedarkan... slamat maju jaya...

    -hitam putih-

    ReplyDelete