Jul 9, 2009

BuKaN KeMisKiNaN YaNG aKu KhWaTiRKaN...




Diceritakan oleh Amr Bin ‘Auf al-Anshari bahawasanya baginda Rasulullah (SAW) telah mengutuskan Abu Ubaidah Bin Jarrah (kenalkan sape dia??) ke Bahrain untuk mengutip jizyah dari penduduk kat sana. Rasulullah (SAW) telah menerima perjanjian damai dari penduduk Bahrain dan baginda telah bersetuju utk mengangkat Al-Ala’ Bin al-Hadhrami untuk menjadi ‘amir di sana (lebih kurang mcm Din la jadi amir kat Poland..hehe..).

Setelah Abu Ubaidah kutip3 sume harta jizyah tu, dia pun pulang la semula ke Madinah..Para sahabat yg terdiri dari kaum Ansar pun cmne tah, dpt tau kepulangan saudara dorg nih..Ape lg, dorg pun berkumpul ramai2 n join solat subuh berjemaah bersama2 ngn Rasulullah (SAW).

Setelah selesai solat, Rasulullah (SAW) pun terus melangkah kaki keluar dari masjid. Namun para sahabat td tu, berusaha nak merintangi nabi(dorg follow nabi dari belakang dgn pantas..). Ketika melihat mereka, Rasulullah (SAW) tersenyum seraya berkata,

“Saya mengira bahawa kalian telah mendengar kedatangan Abu Ubaidah membawa sesuatu (harta) dari Bahrain?”

Mereka berkata, “Benar wahai Rasulullah.”

Rasulullah (SAW) bersabda, “Kalau begitu, bergembiralah dan berharaplah memperoleh sesuatu yang melapangkan diri kalian. Demi Allah, bukan kemiskinan yang aku khawatirkan akan menimpa diri kalian. Akan tetapi, aku kahwatir jika dunia ini dibentangkan untuk kalian sebagaimana ia dibentangkan untuk orang-orang sebelum kalian sehingga kalian berlumba2 sebagaimana mereka berlumba, dan akhirnya kalian hancur sebagaimana mereka hancur.”

(Hadis riwayat Muslim (2961) dan al-Bukhari (6425) )

*FOOT NOTE(nota kaki): Bagi sesiapa yg terlupa, jizyah adalah pembayaran yang harus diserahkan oleh kaum kafir yang berada di bawah kekuasaan dan jaminan keamanan oleh kaum muslimin.

insyaALLAH kawan2, bukan harta yang kite cari, bukan nama yang ingin kite perolehi tp redha ALLAH yg sentiasa diimpi..

Sekian,

Wassalam...

1 comment:

  1. Tazkir yang menggigit jiwa! Teruskan menulis ..

    ReplyDelete