Oct 11, 2009

2 Kisah Dalam 1 by AchmEd

Kisah 1…



Semakin hari semakin terbuku rasa ini di hati. Entahlah….semuanya telah pun diikuti...usrahdaurahmukhaiyyam...dan pabila amalan-amalanku telah mula menjadi tabiat bukan sekadar taklid ..namun rasa ini masih ingkar terubat. Lebihkah aku kalau hendak dibandingkan dengan orang lain?


Lebihkah aku sekiranya merasakan pemahaman islamku lebih mendalam berbanding pelajar-pelajar yang masih hijau dalam usrahnya. Nah….walaupun ku cuba menunduk…tetapi rasa itu tetap ada….sedangkan rasa itulah yang menyebabkan syaitan yang direjam tercampak keluar surga…samakah aku dgn makhluk itu?(7:12)….atau…pemahamanku terhadap islam masih terkapai dan masih terbuntu.


Mungkin aku seharusnya bukan di tempat ini…mungkin aku tidak seharusnya dipandang tinggi sekalipun...mungkin mereka yang masih kuanggap hijau jauh lebih baik dariku. Allah tidak memandang sejauh mana ilmuku…ilmu hanya pelengkap fikrah. Pernah aku terfikir mampukah aku untuk mengawal rasa ini sekiranya aku dipandang sebagai seorang ustaz…yang mapan ilmu akhiratnya..ditambah pula kelayakkan akademik yang melengkapkan aku sebagai seorang doktor.


Aduh….sungguh tinggi di mata masyarakat. Tidak seperti ‘electrician’ mahupun ‘wireman’…yang pada hematku hanya penempel-penempel watak dalam masyarakat. Terlalu jauh aku dari landasanNya….


Dan aku kembali berdoa untuk menghindarkan rasa itu.



Kisah 2…



Aku seorang pelajar yang baru sahaja tiba di bumi yang sungguh asing bagiku. Segalanya serba baru. Dan aku di sini, untuk tujuan yang satu, menyempurnakan amanah yang diberi…moga suatu hari InsyaAllah akan dikecapi. Namun begitu apabila tiba di bumi Poland, aku merasa serba tidak kena. Tidak seperti yang pernah ku dengar…. Para pelajar Islam di bumi Poland yang sangat kuat aktiviti usrahnya….Argghhh…bagiku itu hanya omong-omongan…yang mungkin benar atau tidak…Aku terus dan terus bersabar..menanti akan adakah kakak-kakak yang sudi menjadi naqibah.


Kini aku ibarat budak yang terperangkap dalam tangki air. kalau tidak ku cari cepat-cepat jalan keluarnya, akan lemas dan mati. Aku tidak mahu imanku mati di sini. Kalau termati, susah nak dihidupkan balik!

Aku mula mencari alternatif-alternatif baru dengan membaca blog-blog Islamiah. Namun perasaan itu tidak sama dengan menerima secara terus dari naqibah. Terlalu menyesal menolak ajakan naqibahku yang terdahulu untuk membuat usrah online sebelum ke sini dahulu.


Aku terlalu cemburu melihat sahabat-sahabat yang makin dekat dengan Allah apabila belajar di luar negara. kalau dulu tidak berhijab, kini telah berjinak-jinak. Kalau dulu tudungnya jarang, sekarang legap dah… bidang 60 lagi. Kalau dulu selalu tinggal solat, sekarang qiamullail tak pernah tinggal….Alhamdulillah.

Dan apabila suatu hari kesabaran ku sudah ke kemuncaknya….aku pergi bertemu dengan sister Lianah (ketua muslimah). Aku pantas bertanya, “Akak, bilakah akan diadakan usrah? Macam lambat sangatlah pulak”.


Sister Lianah tersenyum, dan mulutnya mula berbicara, “Adik…. islam ini untuk semua…dan datangnya saja secara 'tadarruj' iaitu berperingkat-peringkat..adik sedar atau tidak sebenarnya usrah di Poland telah pun bermula…tapi kat sini…kalau boleh kita nak semua orang join usrah…kalau boleh akak tak nak ada tertinggal seorang pun dari adik-adik akak untuk join usrah. Semuanya mad’ u bagi akak. Tidak semua orang macam adik, yang dah mantap imannya dan dah kerap ikut usrah. Jadi kami kat sini kene bermula secara berperingkat.

“Akak terangkan sedikit mengenai prinsip usrah yang seharusnya ditekankan. Prinsip ini seharusnya dijalankan secara berperingkat. Yang pertama, taaruf, iaitu berkenal-kenalan. Akak perlu kenal adik-adik akak terlebih dahulu…dan itu telah pun kita jalankan kat bumi Poland ini… Perasan tak?


“Second ialah tafahum iaitu memahami, jadi akak perlu faham kelakuan dan peribadi adik-adik akak. Dan yang ketiga takaful, iaitu bantu-membantu… Semuanya telah kita lakukan secara tidak rasmi…bukan dalam kumpulan usrah….insyaAllah bila kita dah bermula dengan kumpulan usrah, ini akan memudahkan kita.”


“Kalau adik nampak, kita telah pun jalankan program pembangunan akademik untuk membantu (takaful) adik-adik. Mungkin adik masih tak jelas, tapi kami di sini insyaAllah akan sentiasa ikhlas kat adik-adik semua. Kami memang inginkan acuan komuniti Malaysia yang bertakwa pada Allah…insyaAllah…”.


NUKILAN dari AchmEd...

7 comments:

  1. achmed kembali!! Cayalah~~~

    ReplyDelete
  2. yg kisah first x berapa paham sgt.
    yg 2nd tu macam penah baca dalam blog somebody.

    ReplyDelete
  3. good job, achmed!! =)
    troskan perjuanganmu di bumi Poland~~

    ReplyDelete
  4. jazakallah. this post made everything clear. really appreciate it. syukran pasal respon post dalam blog sy (walaupun copy paste tanpe izin kan....)

    teruskan perjuangan

    ReplyDelete
  5. maaf copy tanpa permission...saudari sgt dialu2kan di sini..

    jzkk

    -achmed penjual permaidani-

    ReplyDelete
  6. salam, nice post..

    This post is absolutely open up our eyes for both seniors and juniors.. wish that everyone can realize the positive values portrayed in it..

    Peringatan yg bagus utk kita supaya sama2 ikhlas mengejar redha dan rahmat Allah s.w.t..^______^

    semoga Dakwah islamiah akan terus subur di bumi Poland ini~insyaallah~

    ReplyDelete
  7. Maaf juga kepada akak liyana. Menggunakan nama anda tanpa meminta ijin..
    -achmed-

    ReplyDelete