Apr 18, 2010

Salam ta'aruf ya kitabullah

InsyaAllah, hari2 al quran ditatap, ayat2Nya dibaca dan butiran2 terjemahan pada separuh halaman lagi cuba difahami.

"Kitab (Al Quran) ini tidak ada keraguan terhadapnya; petunjuk bagi orang yang bertaqwa"

(QS 2:2)

Al Quran adalah petunjuk. Hak seorang pembaca dan pengamal Al Quran ke atas Al Quran adalah petunjuk dan pengajaran yang terdapat di dalamnya. Begitu juga dengan Al Quran yang menuntut hak2nya ditunaikan oleh pembacanya.

Wahai jiwa2 yang mencari ketenangan,

Al Quran itu dituntut untuk diimani kerana sesungguhnya tiada keraguan terhadapnya. Al Quran itu dituntut untuk dibaca dengan tajwidnya, dengan penuh tertib dan tartil. Al Quran itu dituntut untuk ditelaah kandungannya (tadabbur ayat2Nya). Al Quran itu dituntut untuk diamalkan, disampaikan dan dibela daripada fitnah dan penyelewengan oleh segelintir manusia yang dengki-mendengki.

Wahai hati2 yang dipegang oleh Allah, tiada yang lain selain Allah,

Al Quran itu adalah nur, cahaya yang terang-benderang yang menerangi malam yang gelap, yang menunjuki jalan ketika kesesatan.

"Dengan kitab itulah Allah memberi petunjuk kepada orang yang mengikuti keredhaanNya ke jalan keselamatan, dan (dengan kitab itu pula) Allah mengeluarkan orang itu dari gelap gelita kepada cahaya dengan izinNya dan menunjukkan jalan yang lurus"
(QS 5:16)

Al Quran itu menjadi petunjuk kepada hati2 yang bertaqwa, hati2 yang takut untuk melanggar perintahNya, hati2 yang takut kepadaNya kerana cinta kepadaNya.

Wahai jiwa2 'abdurRahman,
,
Al Quran itu namanya Al Furqan. Al- Quran pembeza haq dan batil, yang membezakan yang baik dan buruk sesuatu tindakan manusia, yang membezakan kalimat yang baik seperti pohon yang baik dan kalimat yang buruk seperti pohon yang buruk (QS 14:24-26).

Al Quran itu 'roh' kehidupan manusia. Manusia tanpa roh yang sejahtera hanyalah jasad yang bergerak mengikut arus kehidupan dunia seperti robot2 yang bergerak mengikut program yang telah ditetapkan.

"Wahai manusia! Sungguh telah datang kepadamu pelajaran (Al Quran) daripada Tuhanmu, penyembuh bagi penyakit yang ada dalam dada dan petunjuk serta rahmat bagi orang yang beriman"
(QS 10:57)

Wahai jiwa2 hamba yang fitrahnya lemah,

Al Quran itu kunci kemuliaan. Allah menaikkan darjat kaum Arab dengan Al Quran dan terciptanya sebuah tamadun Islam yang unggul bermula di padang pasir. Lahirnya generasi sahabat yang hebat kerana pegangan teguh kepada Al Quran.

Sabda Rasulullah saw, "Sesungguhnya Allah meningkatkan kedudukan suatu kaum dengan kitab ini (Al Quran) dan merendahkan kedudukan suatu kaum yang lain (dengan Al Quran)".

(HR Muslim)

Wahai jiwa2 hamba Yang Maha Pengasih, jiwa2 yang mengharapkan keredhaanNya,

Al Quran itu untuk kita dan sekalian manusia lain. Al Quran itu mempunyai darjatnya dan kesuciannya terpelihara sehingga hari yang tiada lagi pelindung selain Yang Maha Adil. Al Quran itu adalah cahaya untuk di bumi dan perbendaharaan untuk di akhirat.

Dari Abdullah ibnu Mas'ud, Rasulullah saw bersabda, " Sesungguhnya Al Quran ini adalah hidangan Allah, oleh itu hendaklah kamu menyebutnya sekadar yag terdaya olehmu menyebutnya. Sesungguhnya Al Quran ini adalah tali Allah, cahaya yang terang-benderang dan penawar yang berguna, penjaga kepada siapa yang berpegang kepadanya, jaminan kejayaan bagi yang mengikutinya. Ia tidak salah yang menyebabkan ia tercela, ia tidak bengkok yang menyebabkan ia perlu diperbetul, keajaibannya tidak kunjung habis dan tidak cacat walaupun banyak (kandungannya) ditolak orang. Bacalah Al Quran kerana Allah akan memberi ganjaran ke atas setiap huruf dari bacaanmu dengan 10 kebaikan. Aku tidak mengatakan kepadamu alif lam mim itu satu huruf tetapi alif satu huruf, lam satu huruf dan mim satu huruf".

(HR Al Hakim)


No comments:

Post a Comment