Aug 26, 2010

Mat Bangla!




“Ko ni macam bangla la~!” ujar Abu kepada Musa..

”Suke2 hati ko je ek ckp org cmtu..engko la cm bangla!,” balas Musa.

Entah mengape...bila ade orang kate kat kita mcm bangla, vietnam, pakistan carpet, kita akan rase marah..kite akan melenting..

Adekah kite rase...yang kite ni, lagi mulia dari dorg…

Bangsa kite ni...bangsa yang lebih bgus dari dorg…

Rupa kite ni, lagi macho..lagi cute..lagi smart dari dorg?

Apa2 pun, aku minta korg, jgn la sekali2 lupa...dikeluarkan iblis itu(captain malaikat) dari syurga itu kerana sifat egonyer~!!

”...Aku lebih baik daripadanya. Engkau ciptakan aku dari api sedang Engkau ciptakan dia dari tanah"

–surah Al-A’raf:12@surah shad:76-


Lupa sudahkah kita pada firman Allah:

Hai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa -bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal-mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia diantara kamu disisi Allah ialah orang yang paling taqwa diantara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal.

-surah alhujurat:13-

Lupakah kita yang mulianya kita adalah kerana taqwanya kite kepada Allah? Bkn kerana cantiknya paras rupa kita..

Aku sedey..sedey bila mengenang nasib kaum sendiri..mane taknyer, rata2 ahli jemaah surau dan masjid kat kampong aku nih, majoritinya terdiri dari mat2 bangla…mat2 yang kite asyik dok kutuk tu la..


(gambar ni hiasan jer...bkn masjid umah aku pun..)


Baik aku pegi time subuh ke, zohor ke, asar ke, maghrib ke, ataupun isyak..dioraaaaaaaang jer penuh..pelik aku…org kite bukan main hina mat2 bangla ni…tp yang imarahkan masjid n surau kat kampong ni..mat2 bangla ni jgk la..malu..malu..fardhu kifayah kite, dorg yg tunaikan..

Kalau time terawih tu..3 daripada 5 saf solat tu, kompom2 muke dorg...padahal, ade 6 blok flat betol2 sebelah surau tuh..kalau satu umah hnto wakil sorg, dah pecah dah surau tu gamaknyer~! Penuh sgt..


(flat ni bkn flat kat umah aku..aku carik dalam tenet jer..)


Mane pergi melayu kite?? Mane pergi anak bangsa??

Aku bukan nak bangga diri..bukan nak kate bgus...dan bukan jgk nak minta puji..tapi kat kampong aku tu..baik aku pegi surau ke, atau masjid ke..aku sorg je la anak muda yang sama2 solat jemaah kat situ..aku, bapak aku yg dah pencen tu..n 4-5 org lagi pakcik2 tua…muke tuuuuu je laa yang ade tiap2 waktu solat..

bayangkan ek…xde insan yg dalam lingkungan umur 17-29thn datang solat jemaah kat surau@masjid utk mane2 waktu solat…berat x??…beraaaaaaattttt(org ramai)….abis tu? mane pegi??

Kalau bab2 debat…8 ke 20?? Mane satu sunnah?? Mane satu bid’ah?? Bangse kite mmg ke depan..mmg paling lantang..tapi bila tgu2 time terawih...laaaaa…rupanya dok borak kat hotel..maklum la…buka puasa…standard skit kat hotel deh..xke nok buko kat msjid..napok mace miskin plop.ermm….ape nk dikate..diam bisu seribu bahasa..


(Jom buka pose~!)


“Baginda s.a.w. pernah datang kepada (rumah) Saad bin Ubadah. Dia menghidangkan roti dan minyak. Baginda pun makan dan bersabda: Telah berbuka puasa di sisi kamu mereka yang berpuasa, telah makan makanan kamu mereka yang baik dan telah berselawat ke atas kamu para malaikat.”

(Riwayat Abu Daud)

Minyak ngn roti jerrrr~~

Maaf la...pendek je...sekadar mencoret kate..meluah rase...

Tapi, kalau korg dok rase best lagi...entah la...aku pun xtau nak ckp ape...

Ok la…moga ape yang aku tulis nih…beri kesedaran…n manfaat buat korg n buat diri aku sendiri...

Ni ade video utk korg...tgk laa...moga membawa faedah bt kite...

Jom imarah surau~ jom imarah masjid..kalau bukan kite...siape lagi?? mat bangla???


5 comments:

  1. typical orang kita - merendahkan orang lain semata-mata nak justify yang diri sendiri lebih baik.

    ReplyDelete
  2. che armster <--- typical orang kita - sume orang lain buat mesti salah..try cover kelemahan n refuse utk berubah even kelemahan kita tu jelas2.. ko je la yang betol armster oi..

    ReplyDelete
  3. jom kite kejar lailatul qadar~!

    ReplyDelete