Dec 14, 2015

[AMARGlobal] AMAR WEEKLY WRAP UP (7/12/2015-13/12/2015)

DALAM NEGARA

Siapa punya kapal terbang? Tolong ambil balik!

Siapa punya kapal terbang? Tolong ambil balik!

KUALA LUMPUR: Malaysia Airport (Sepang) Sdn Bhd meminta pemilik tiga buah pesawat untuk menuntut semula pesawat yang didapati 'tersadai' di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA).
Dalam satu siaran notis yang dikeluarkan syarikat itu, pemilik pesawat berkenaan gagal menjelaskan bayaran caj yang dikenakan terhadap mereka.
"Jika anda gagal untuk mengambil semula pesawat ini dalam tempoh 14 hari notis dikeluarkan, pihak kami berhak untuk menjual atau melupuskan pesawat tersebut dibawah Akta Penerbangan Awam 1969.
"Wang tersebut akan digunakan untuk membayar caj dan hutang syarikat seperti dinyatakan dalam akta berkenaan," katanya dalam kenyataan akhbar yang dikeluarkan di sini.

Segala tambang naik, nak suruh rakyat jalan kaki? - Khairy

Segala tambang naik, nak suruh rakyat jalan kaki? - Khairy

KUALA LUMPUR: Ketua Pemuda UMNO Khairy Jamaluddin Abu Bakar menggesa kerajaan agar menghentikan segala kenaikan kos yang berlaku ketika ini.
Dalam ucapan perasmian Perhimpunan Agung Pergerakan Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin menegaskan rakyat sudah tidak boleh menerima lagi pelbagai kenaikan harga yang membebankan kos sara hidup mereka.
Tambahnya, Pemuda UMNO juga membantah apa jua kenaikan tol selepas ini baik untuk dua lebuh raya antara bandar ini, mahupun mana-mana lebuh raya sekalipun. 
"Selama ini bila tol naik, kita minta anak muda guna pengangkutan awam. Tapi sekarang, lepas kita naikkan harga tol, tambang komuter, tambang ERL, segala-gala tambang pun naik juga."
"Apa lagi pilihan yang ada pada rakyat, nak suruh mereka jalan kaki?" soal Khairy Jamaluddin.

Kanak-kanak 7 tahun ke atas dicaj harga tiket dewasa, KTM 'dihentam' pengguna

Kanak-kanak 7 tahun ke atas dicaj harga tiket dewasa, KTM 'dihentam' pengguna

KUALA LUMPUR: Syarikat Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) membuat pengumuman terbaru berkenaan harga tiket menerusi akaun Twitter mereka.
KTMB mengumumkan harga tiket komuter bagi kanak-kanak 7 tahun ke atas adalah sama dengan harga tiket dewasa berkuatkuasa pada 2 Disember lalu.

Lapan kawasan di Selangor terjejas akibat banjir kilat - Bomba

Lapan kawasan di Selangor terjejas akibat banjir kilat - Bomba

KUALA LUMPUR: Lapan kawasan di Selangor mengalami banjir kilat akibat hujan lebat pada petang Ahad, menurut Penolong Pengarah Bomba dan Penyelamat Selangor Mohd Sani Harul.
Lapan kawasan yang terjejas ialah di Taman Bukit Kemuning, Kampung Kubu Gajah di Sungai Buloh, Jalan Kapar, Kampung Bukit Cherakah, Kampung Chinchang, Jambatan Jalan Resak dan Jalan Merbau, Kampung Sri Aman Puchong dan Kampung Tengah.
Beliau berkata pihaknya menerima laporan banjir itu daripada orang awam pada mulai 4 petang hingga 6 petang.

Najib umum kadar diskaun untuk pengguna ERL, komuter

Najib umum kadar diskaun untuk pengguna ERL, komuter

KUALA LUMPUR: Presiden UMNO Datuk Seri Najib Razak menggunakan sesi penggulungan Perhimpunan Agung UMNO 2015 untuk memberi penjelasan berhubung kenaikan kos sara hidup yang menyebabkan meningkatnya harga bagi beberapa perkhidmatan.
Antara perkara yang disentuh oleh beliau dalam ucapannya di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) itu termasuklah mengenai tambang Express Rail Link Sdn. Bhd (ERL) yang baru-baru ini dinaikkan daripada RM35 ringgit kepada RM55.
Prihatin dengan keluhan rakyat yang terkesan dengan kenaikan tambang ERL itu serta beberapa perkhidmatan lain, termasuk komuter, Najib turut mengumumkan beberapa kadar diskaun.
“Antaranya, pelajar ada kad siswa diskaun 30 peratus, kakitangan awam dengan kad bulanan. Bagi komuter, pelajar (diberikan) diskaun 50-70 peratus termasuk untuk pelajar universiti,” ujar beliau.

Tahanan lolos : OKT berjaya diberkas semula di Batu Caves

Tahanan lolos : OKT berjaya diberkas semula di Batu Caves

KUALA LUMPUR: Seorang OKT (orang kena tahan) yang berusia 34 tahun berjaya diberkas semula pihak polis selepas melarikan diri sejak 7 Disember lalu ketika dibawa ke Paya Jaras, Sungai Buloh dalam usaha untuk mengesan seorang rakannya (penjenayah).
Ketua Polis Daerah Klang Utara ACP Mohd Yusoff Mamat berkata OKT berkenaan ditahan pada jam kira-kira pukul 1 pagi, ketika bersembunyi di sebuah rumah di Kampung Seri Gombak Indah Batu Caves, Selangor.
Pada 7 Disember, seorang OKT yang masih dalam keadaan bergari dan berbaju lokap berwarna jingga melarikan diri ketika berada di bawah tahanan polis daerah Klang Utara dalam satu rancangan serbuan di Paya Jaras.
Kejadian pada jam kira-kira 8 malam itu berlaku apabila tahanan bersama empat anggota dan seorang pegawai polis dari Balai Polis Klang Utara dibawa ke Paya Jaras untuk mengesan rakannya.
Tahanan itu dipercayai terlibat dengan lebih 20 kes ragut dan samun sekitar Klang Utara, Sungai Buloh dan Damansara.

Hamas saran rakyat Malaysia supaya bersatu

Hamas saran rakyat Malaysia supaya bersatu

KUALA LUMPUR: Ketua Biro Politik Hamas, Khaled Meshaal menyarankan agar rakyat di negara ini bersatu bagi mengelak dicampur tangan anasir luar.
Beliau berkata, kesepaduan yang dimiliki negara menjadi jaminan kepada pembangunan dan kejayaan yang dikecapi Malaysia.
Menyedari kepentingan perpaduan, Khaled berkata kerajaan Hamas dan Fatah kini bersatu demi mempertahankan bumi Palestin.
Dalam masa yang sama, Hamas turut menolak kewujudan Daish (IS) dan menyifatkan ianya satu keganasan.
Khaled menegaskan perjuangan Hamas adalah bagi menentang kezaliman rejim Zionis terhadap rakyat Palestin dan ia sama sekali berbeza dengan tindakan zalim Daish yang membunuh orang awam secara membabi buta.

LUAR NEGARA

Donald Trump gesa umat Islam dihalang memasuki Amerika Syarikat

Donald Trump gesa umat Islam dihalang memasuki Amerika Syarikat

WASHINGTON: Calon Presiden Amerika Syarikat daripada Parti Republikan, Donald Trump pada Isnin menggesa supaya umat Islam tidak dibenarkan memasuki negara itu ekoran kejadian tembakan di California baru-baru ini yang melibatkan pasangan suami isteri yang dikaitkan dengan kumpulan militan IS.
Pasukan kempen Trump berkata larangan terhadap umat Islam daripada memasuki Amerika Syarikat perlu dilaksanakan "sehingga wakil negara kita boleh memikirkan apa yang sedang berlaku."
Pembantu beliau bagaimanapun tidak menyatakan jika cadangan itu akan dikenakan kepada pelancong dan pendatang, juga sama ada ia akan menyasarkan warga Amerika beragama Islam yang kini berada di luar negara.

Bangunan tertinggi di dunia: Jeddah Tower bakal tewaskan Burj Khalifa

Bangunan tertinggi di dunia: Jeddah Tower bakal tewaskan Burj Khalifa

Bangunan ikonik Emiriah Arab Bersatu, Burj Khalifa, yang kini merupakan bangunan tertinggi di dunia akan kehilangan gelaran ini apabila Arab Saudi berjaya menyiapkan Jeddah Tower nanti.
Projek yang bakal menelan belanja USD1.23 billion itu dilihat akan menjadi realiti apabila Jeddah Economic Company dan firma Arab Saudi, Alinma Investments telah menandatangani perjanjian pembiayaan bernilai USD2.2 bilion pada 29 November yang lalu untuk membina Jeddah City, termasuklah pencakar langit tersebut.
Menara yang bakal berdiri setinggi satu kilometer itu dijangka selesai dibina pada tahun 2020. Sebagai perbandingan, Burj Khalifa mempunyai ketinggian 827 meter.

Fenomena El Nino berlaku sehingga tahun depan - PBB

Fenomena El Nino berlaku sehingga tahun depan - PBB

BANGKOK: Fenomena El Nino yang berlaku sekarang dijangka berterusan sehingga suku kedua tahun depan, menurut Pertubuhan Bangsa Bersatu (PBB).
Amaran ini dikeluarkan Suruhanjaya Ekonomi dan Sosial PBB bagi Asia dan Pasifik (ESCAP) serta Sistem Amaran Awal Pelbagai Bahaya bagi Afrika dan Asia (RIMES).
Mereka berkata taufan itu yang bermula sederhana dan setempat di Pasifik pada akhir 2014 kini meningkat untuk meliputi sebahagian besar Asia dan Pasifik dengan mendatangkan kesan besar seperti di tengah dan selatan India, tengah dan timur laut Thailand, tengah dan selatan Filipina, utara Kemboja, timur Indonesia, Papua New Guinea dan banyak negara kepulauan Pasifik lain.
Hujan yang berkurangan dilapor telah menjejaskan pertanian di beberapa negara hingga menyebabkan kerugian di negara seperti Timor Leste, Papua New Guinea, Kepulauan Solomon, Vanuatu dan Fiji.

Bekas tentera British kena bom di Iraq kongsi surat terbuka kecam Islamophobia

Bekas tentera British kena bom di Iraq kongsi surat terbuka kecam Islamophobia

Seorang bekas tentera British yang kehilangan kaki kanannya ketika bertugas di Iraq telah berkongsi surat terbuka menyelar mereka yang “berharap” agar beliau menjadi seorang rasis kerana nasib yang menimpanya.


A Muslim medic was in the helicopter that took me from the field
A Muslim surgeon performed the surgery that saved my life
A Muslim taxi driver gave me a free ride the first time I went for a beer with my Dad after I came home.
A Muslim doctor offered my Dad comfort and advice in a pub, when he didnt know how to deal with my medicines and side effects.
A white brit spat in my girlfriends face for 'fucking a cripple when you could have me [him]'
A White brit pushed my wheelchair away from a lift so he could use it first.
A White brit screamed at my Dad for parking in a disabled bay when I was in the services coming home
(Although, alot of people helped in my recovery! I dont hate white brits either! hahaha)
Get a grip of your lives, hug your family and get back to work.

Pelarian Syria jual pen tepi jalan kini pemilik bakeri

Pelarian Syria jual pen tepi jalan kini pemilik bakeri


Mungkin ini adalah pengakhiran yang gembira dalam kisah lelaki bernama Abdul Halim al-Attar ini.
Dia yang menerima bantuan derma berjumlah kira-kira AS$191,000 (RM814,586) dari masyarakat dunia, kini memiliki sebuah kedai roti, sebuah restoran dan sebuah kedai kebab.
Dengan perniagaan yang dimilikinya itu, hidup Abdul Halim kini sudah jauh berubah.
Dia yang kini menetap di Beirut, Lubnan, bagaimanapun tidak melupakan rakan-rakan senegaranya yang senasib dan terpaksa menjadi pelarian.
Kesemua perniagaan yang dimilikinya menggunakan khidmat pelarian dari Syria sebagai pekerja.
Buat masa ini, 16 orang pelarian Syria telah diambil bekerja dengannya.
Ogos lalu, seorang aktivis dari Norway, Gissur Simonarson memuat naik gambar Abdul Halim dan ia pantas mengundang simpati netizen. Simonarson kemudiannya menubuhkan tabung dan ia berjaya membantu Abdul Halim memulakan kehidupan baharu bersama dua anaknya.


Wanita di Arab Saudi dibenarkan mengundi buat kali pertama

Wanita di Arab Saudi dibenarkan mengundi buat kali pertama


RIYADH: Buat pertama kalinya wanita di Arab Saudi dibenarkan keluar mengundi dalam pilihan raya perbandaran.
Wanita juga pertama kali dibenarkan menjadi calon dalam pilihan raya tersebut walaupun kerajaan konservatif itu kekal menjadi satu-satunya negara yang tidak membenarkan wanita memandu kenderaan.
Seramai 978 calon wanita berdaftar sebagai calon, bersama-sama 5,938 calon lelaki yang bertanding.
Bagaimanapun bagi calon wanita, mereka hanya dibenarkan menjalankan kempen dari belakang tirai atau diwakili seorang lelaki.


Koir Kanada rai pelarian Syria dengan lagu Tala' al-Badru 'Alayna

Koir Kanada rai pelarian Syria dengan lagu Tala' al-Badru 'Alayna


Jika kita membaca berita tentang bagaimana Perdana Menteri Kanada, Justin Trudeau menyambut sendiri ketibaan pelarian Syria, kini negara itu membuktikan aspirasi Trudeau itu juga turut dikongsi bersama rakyatnya.
Sebuah video yang memaparkan kumpulan koir menyanyikan lagu nasyid, Tala' al-Badru 'Alayna, dikongsi di laman YouTube, dan dikatakan salah satu cara rakyat Kanada meraikan kedatangan saudara-saudara baru mereka itu.
Bagaimanapun, bila dan di mana video itu dirakamkan tidak diketahui.
Video itu dikongsi oleh pengguna YouTube dengan nama moepheusali pada Jumaat dan sudah mencatat tontonan lebih 300 ribu.
Tala' al-Badru 'Alayna merupakan sebuah lagu nasyid yang dinyanyikan oleh golongan Ansar kepada Nabi Muhammad SAW sewaktu menyambut kepulangan baginda di Madinah selepas tamat Perang Tabuk.
"Kindness is the language which the Deaf can hear and the Blind can see"

No comments:

Post a Comment