Jan 1, 2017

WEEKLY WRAP UP 26/12/2016- 01/01/2017

DALAM NEGARA

Tiada rakyat Malaysia terlibat gempa di Jepun



PUTRAJAYA: Tiada laporan rakyat Malaysia yang terlibat dalam gempa bumi berukuran 6.3 skala richter di Wilayah Ibaraki yang terletak di sebelah timur Jepun pada jam 9.38 malam Rabu.

Kementerian Luar dalam satu kenyataan memberitahu, Kedutaan Besar Malaysia di Tokyo telah memaklumkan bahawa kesemua 29 orang pelajar Malaysia yang sedang menuntut di bandar Hitachi yang terletak kira-kira 22 kilometer dari Takahagi telah dihubungi dan disahkan bahawa mereka berada dalam keadaan selamat.

"Mereka terdiri daripada 19 orang pelajar Ibaraki University dan 10 orang pelajar National Institute of Technology, Ibaraki College.

"Kebanyakan pelajar berada di luar Ibaraki untuk bercuti kerana Universiti dan Institut tesebut ditutup sehingga 2 Januari 2017 sempena cuti musim sejuk," jelas kenyataan itu.

Gempa bumi yang berpusat di Takahagi (utara Wilayah Ibaraki) tersebut tidak menyebabkan sebarang amaran tsunami dikeluarkan oleh pihak berkuasa Jepun.

Dalam pada itu, Kementerian Luar Negeri melalui Kedutaan Besar Malaysia di Tokyo akan terus memantau situasi susulan gempa bumi tersebut dan berhubung rapat dengan pihak berkuasa Jepun untuk sebarang makluman serta perkembangan terkini.
"Kerajaan Malaysia menyampaikan rasa simpati kepada Kerajaan dan rakyat Jepun di atas kejadian yang berlaku terutamanya mangsa yang terlibat," jelas kenyataan itu.

Polis Terengganu kesan penipuan pakej umrah, libatkan 4,800 mangsa, RM 14.2 juta



KUALA TERENGGANU: Polis Terengganu membongkar kegiatan penipuan pakej umrah yang dijalankan sebuah yayasan di negeri ini melibatkan kerugian kira-kira RM14.2 juta.


Ketua Polis Terengganu, Datuk Rosli Ab Rahman berkata jumlah itu melibatkan kira-kira 4,800 mangsa yang terdiri dalam kalangan guru dan berikutan itu pihaknya telah mendapatkan perintah tahanan reman terhadap pengarah dan akauntan yayasan terbabit, selama empat hari, bermula Selasa.

Kes terhadap mereka disiasat mengikut Seksyen 420 Kanun Keseksaan kerana menipu.

"Hasil serbuan di premis yang terletak di Besut itu juga kita turut merampas beberapa barang kes termasuk 18 pasport, komputer riba, dua unit telefon bimbit dan beberapa dokumen.

Hasil pemeriksaan di dalam satu akaun milik anak syarikat itu pihak polis mengesan terdapat kemasukan wang sebanyak RM14.2 juta ke dalam akaun tersebut," katanya dalam satu sidang media, di sini, hari ini.

Menurutnya semakan juga mendapati terdapat pengeluaran wang menerusi cek dan tunai namun masih belum dapat dikesan ke mana ia dibelanjakan.

Katanya yayasan berkenaan menggunakan modus operandi dengan mengeluarkan surat tawaran untuk menarik perhatian guru-guru di negeri ini menyertai pakej umrah yang ditawarkan mereka menerusi Jabatan Pendidikan Negeri Terengganu (JPNT).

Katanya pakej berkenaan bernilai RM6,990 seorang namun mereka hanya perlu membayar kira-kira RM3,000 sahaja manakala baki selebihnya dikatakan akan dibiayai oleh syarikat yang membuat tajaan.

Rosli berkata sehingga kini pihaknya telah menerima sebanyak 47 laporan, daripada mangsa manakala satu laporan oleh syarikat agensi pelancongan.

Katanya hasil pemeriksaan juga pihaknya mendapati yayasan berkenaan tidak didaftarkan di bawah Jabatan Pendaftaran Pertubuhan dan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM).

Beliau tidak menolak kemungkinan wang berkenaan digunakan untuk melakukan pelaburan dan satu pasukan khas telah ditubuhkan bagi menjalankan siasatan menyeluruh berhubung kes berkenaan.

"Siasatan lanjut berhubung kes ini masih dijalankan dan kita juga masih mengesan aliran wang yang dikeluarkan dan dibelanjakan...kita juga dapati yayasan ini mempunyai 10 anak syarikat dan hanya tujuh yang berdaftar SSM," katanya.
Katanya yayasan berkenaan dikesan telah menawarkan pakej umrah ini dari Jun hingga Oktober lalu dan sering menunda tarikh untuk peserta mengerjakan umrah.

Rosli berkata pengarah yayasan berkenaan juga turut membuat tiga laporan polis berhubung ugutan dan ancaman yang diterima untuk mencederakannya.

-- BERNAMA

Dua lelaki terlibat rompakan bersenjata, bunuh dihukum gantung

TAIPING: Dua lelaki dijatuhi hukuman gantung sampai mati di ‎Mahkamah Tinggi Taiping hari ini selepas didapati bersalah melakukan rompakan bersenjata dan menyebabkan kematian rakan sekerja salah seorang
tertuduh empat tahun lalu.

Pesuruhjaya Kehakiman Mohamed Zaini Mazlan menjatuhkan hukuman itu terhadap dua lelaki iaitu Mohd Hafizuddin Zainal Abidin, 29, dan Cheah Cheong Tatt, 27, setelah mahkamah mendapati pihak pendakwaan mempunyai bukti kukuh terhadap kesalahan tersebut.

Katanya mahkamah mendapati pihak pembelaan juga gagal menimbulkan keraguan munasabah terhadap kes berkenaan.

Mengikut kertas pertuduhan Mohd Hafizuddin yang merupakan bekas pekerja syarikat keselamatan didakwa melakukan kesalahan merompak wang tunai berjumlah lebih RM1.2 juta milik syarikat Safeguards G4S Sdn Bhd.

Tertuduh juga telah melepaskan tembakan sehingga menyebabkan kematian rakan sekerjanya Hasnul Hafis Saad, 28.

Manakala Cheong Tatt pula didakwa kerana bertindak sebagai rakan sejenayah kepada Mohd Hafizuddin.‎

Kesalahan tersebut dilakukan di hadapan Supermarket Giant, Jalan Tekkah, Aulong, di antara 2 hingga 3.25 petang pada 18 September 2012.

Pendakwaan dilakukan oleh Timbalan Pendakwa Raya Mohd Azrul Faidz Abd Razak manakala kedua-dua tertuduh diwakili Peguam Ang Chun Pun.

Kedua-dua mereka kelihatan tenang ketika keputusan perbicaraan dibacakan di hadapan mereka.

Mengikut laporan akhbar pada 18 September 2012, mangsa Hasnul Hafis bertugas bersama suspek Mohd Hafizuddin dalam perjalanan pulang dengan sebuah van keselamatan ke syarikat tempat mereka bekerja, Safeguard Securicor di Kampung Boyan selepas mengambil wang mesin deposit di beberapa bank di sini.
Mangsa Hasnul Hafis ditemui mati di tempat duduk pemandu dengan empat kesan tembakan di perut, dada, bahu kanan dan betis kiri dalam kejadian berkenaan.

Mohd Hafizuddin dikatakan telah melarikan enam beg berisi wang tunai berjumlah RM 1.2 juta selepas menembak mangsa.

Sikap pencarum KWSP membimbangkan


KUALA LUMPUR: Sikap pencarum Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) menghabiskan simpanan dalam tempoh singkat, kini pada tahap membimbangkan.

Pegawai Khidmat Nasihat Persaraan KWSP Kuala Lumpur, Nornisah Mohd Yusof berkata, kebanyakkan pesara menghabiskan wang simpanan dalam tempoh tiga hingga lima tahun.

Jelasnya, keadaan ini merisaukan kerana jangka hayat purata rakyat Malaysia sudah meningkat sehingga 75 tahun.

Ini bermakna ramai pesara terpaksa menjalani hidup tanpa punca pendapatan dan simpanan yang mencukupi.

Malah ada pesara yang menghabiskan 70 peratus daripada simpanan mereka dalam masa 30 hari.

Ini menuntut kesedaran bagi pesara dan bakal pesara untuk merancang perbelanjaan demi kelangsungan hidup.

Manakala buat pesara yang tinggal di bandar, mereka memerlukan lebih banyak wang tunai untuk menampung kos sara hidup yang tinggi.

Terdapat pakar kewangan yang berkata, pesara memerlukan sekurang-kurangnya RM1,500 sebulan untuk hidup di bandar.

Ini jauh lebih tinggi berbanding kira-kira perbelanjaan bulanan yang disarankan KWSP iaitu RM850.
Nilai saraan bulanan itu mungkin akan terus meningkat di masa hadapan.

Tambahan, jika mereka mempunyai anak-anak yang masih bersekolah dan memerlukan perbelanjaan untuk menyambung pelajaran.


Bas asing jantina: 'Kad nikah diperlukan dalam situasi tertentu sahaja'



SELEPAS tersebarnya artikel berkenaan sebuah syarikat bas yang mengambil langkah mengasingkan penumpang mengikut jantina di sebuah akhbar harian, reaksi yang berbaur dapat dilihat di laman sosial.

Dapat dilihat netizen agak tidak sependapat dalam hal ini, apabila ada yang tidak setuju dengan cara itu, namun dalam masa yang sama, ramai juga yang memahami alasan pengusaha bas untuk mengambil langkah sedemikian.

Pengusaha syarikat bas TransMalaya Ekspres, dalam laporan akhbar Berita Harian dan portal Free Malaysia Today, menjelaskan tindakan mengasingkan penumpang lelaki dan wanita diambil sebagai langkah mencegah kejadian yang tidak diingini, seperti gangguan seksual.

Bagi bersetuju, mereka melihat langkah ini sebagai satu usaha ke arah kebaikan yang perlu disokong.

Namun bagi sebahagian yang lain, mereka menganggap ada isu lain yang lebih perlu diberi perhatian, seperti isu keselamatan.

Dalam status yang dimuat naik ke akaun Facebook rasmi mereka, TransMalaya menjelaskan sijil atau kad nikah hanya akan diminta dalam situasi tertentu sahaja.

"Isu kad nikah dipersoalkan seandainya dirasakan perlu sahaja dan setakat ini masih belum pernah diminta oleh mana-mana kerani kaunter kepada pelanggan kami.
"Rata-rata penumpang kami dalam kalangan pelajar IPTA dan IPTS merasa selesa dengan sistem pengasingan ini dan ianya disambut baik oleh pelanggan wanita mahupun lelaki," kenyataan itu menyebut.

TransMalaya mempunyai pejabat yang beroperasi di buah bandar di Pahang; Jerantut, Temerloh dan Kuantan.


Harga runcit RON95, diesel dijangka meningkat Januari ini


PUTRAJAYA: Harga runcit petrol RON95 dan diesel dijangka meningkat pada Januari ini berikutan harga pasaran minyak mentah dunia mencatat peningkatan bulan ini, kata Pengarah Komunikasi Strategik Kementerian Kewangan Datuk Lokman Noor Adam.

Beliau berkata harga runcit RON95 dan diesel ditetapkan mengikut purata harga bahan api itu di pasaran dunia selama sebulan selain dipengaruhi oleh pergerakan nilai Ringgit berbanding Dolar Amerika.

"Purata maksudnya harga dari tarikh 1 hingga 31 dibahagi dengan 31 hari. Bukan mengikut harga di hujung bulan seperti pemahaman sesetengah pihak.

"Dengan pengukuhan dolar Amerika berbanding Ringgit Malaysia kini, ia mengakibatkan kos pembelian minyak juga meningkat. Ia memberi kesan kepada penetapan harga bahan api di Malaysia," katanya dalam kenyataan di sini, hari ini.

Lokman Noor berkata harga runcit petrol dan diesel ditetapkan berdasarkan apungan terurus dengan harga bulanan ditentukan kuasa pasaran bermula 1 Dis 2014 berikutan kejatuhan harga minyak dunia ketika itu.

Lokman Noor berkata masih ramai tidak dapat menerima bahawa kerajaan perlu menghentikan pemberian subsidi secara pukal dan membantu mereka melalui pengagihan subsidi kepada kumpulan sasar yang betul.

Katanya subsidi pukal yang diberi sebelum ini bererti golongan kaya dan miskin menerima nilai subsidi yang sama.

"Contohnya pada Julai 2014, bagi setiap liter RON95, kerajaan memberikan subsidi RM0.6843 seliter," katanya sambil menjelaskan yang kaya menggunakan kuantiti minyak jauh lebih banyak berbanding yang miskin.

"Mereka yang miskin menggunakan kereta Kancil, setelah mengisi tangki mereka penuh dengan RON95, jumlah subsidi yang diterima hanyalah sekitar RM16.29.

"Mereka yang datang dari kelas menengah pula menggunakan Toyota Camry dan membelanjakan RM150 untuk mengisi penuh tangki mereka. Jumlah subsidi yang terpaksa kerajaan bayar kepada mereka adalah RM48.87, yang mana tiga kali ganda lebih besar daripada yang miskin tadi," katanya.

Lokman Noor berkata berdasarkan kajian Kementerian Kewangan, kerajaan membelanjakan 70 peratus daripada nilai subsidi untuk membantu golongan kaya dan hanya 30 peratus subsidi yang diberikan dalam bentuk RON95 dan diesel yang dinikmati golongan sasaran.

Pada masa sama, di bawah sistem subsidi pukal warga asing yang tinggal di Malaysia juga akan menikmati subsidi hasil daripada cukai yang dibayar oleh rakyat Malaysia.

Setiap hari terutamanya di hujung minggu, katanya, subsidi yang diberikan oleh kerajaan kepada rakyat Malaysia turut bocor kepada kenderaan Singapura, selain ia diseludup ke Thailand dan Filipina serta dijual di perairan antarabangsa.
"Subsidi bererti bantuan, pertolongan dan pemberian daripada kerajaan kepada rakyatnya. Jika ditanya siapakah yang patut mendapat pertolongan, sudah pastilah pertolongan itu perlu kita utamakan yang susah dahulu sebelum yang senang.

"Mestilah diberikan kepada rakyat kita, bukan warga asing," katanya.

-- BERNAMA

Pendaftaran baharu BR1M 2017 dilanjut sehingga 13 Jan



KUALA LUMPUR: Kementerian Kewangan memaklumkan bahawa tempoh pendaftaran baharu Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) 2017 akan dilanjutkan sehingga 13 Januari 2017.

Dalam satu kenyataan media hari ini, Kementerian Kewangan mengingatkan semua penerima yang layak membuat permohonan secara atas talian di https://ebr1m.hasil.gov.my.

Permohonan juga boleh dibuat di mana-mana cawangan Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) secara percuma.

Sebelum ini, kementerian itu menyatakan permohonan dan kemas kini maklumat BR1M 2017 dibuka mulai 5 Dis hingga esok.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang juga Menteri Kewangan pada pembentangan Bajet 2017 pada 21 Okt lepas mengumumkan pemberian BR1M kepada isi rumah dalam senarai e-Kasih dan berpendapatan bulanan di bawah RM3,000 dinaikkan daripada RM1,000 kepada RM1,200.

Bagi isi rumah berpendapatan RM3,000 hingga RM4,000, beliau mengumumkan pemberian BR1M dinaikkan daripada RM800 kepada RM900.
Individu bujang berpendapatan di bawah RM2,000 pula BR1M dinaikkan daripada RM400 kepada RM450.

Banjir Kelantan: 15 sekolah ditutup 

KOTA BHARU: Jabatan Pendidikan Negeri (JPN) Kelantan menangguhkan hari pertama sesi persekolahan 2017 bagi 13 sekolah rendah dan dua sekolah menengah di daerah Kuala Krai, Tanah Merah dan Jeli esok berikutan laluan ke sekolah terbabit ditenggelami banjir.

Pengarahnya Jaafar Ismail berkata jumlah itu merangkumi lapan sekolah di daerah Kuala Krai, lima sekolah di daerah Tanah Merah dan dua sekolah daerah Jeli.

Lapan sekolah terbabit di daerah Kuala Krai ialah Sekolah Kebangsaan (SK) Pemberian, SK Karangan, SK Bahagia, SK Ladang Taku, SK Kuala Nal, SK Pasir Gajah, Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT) Pasir Gajah dan SK Pasir Kelang.

Lima sekolah di daerah Tanah Merah ialah SK Sokor, SK Kampung Panjang, SK Ladang Kerilla, Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Ladang Kerilla dan SK Kulim manakala di daerah Jeli ialah SK Kuala Balah dan SMK Kuala Balah, katanya dalam kenyataan di sini, malam ini.
Menurutnya keputusan itu dibuat selepas mengambil kira keselamatan guru dan pelajar sekolah yang mungkin berdepan bahaya banjir jika hadir ke sekolah esok. -- Bernama


Perkhidmatan tren KTMB antara bandar Pantai Timur alami gangguan akibat banjir dan tanah runtuh



KUALA LUMPUR: Para penumpang perkhidmatan Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) tren antara bandar di Pantai Timur dijangka mengalami gangguan ekoran kejadian banjir dan tanah runtuh.

KTMB dalam satu kenyataan berkata banjir dan tanah runtuh terbabit berlaku di km392.5 antara Bukit Abu - Dabong,  Kuala Krai pada jam 8.30 pagi tadi.

“Semua perkhidmatan tren di antara laluan Kuala Krai - Gua Musang - Kuala Krai akan digantung sementara sehingga dimaklumkan kemudian,” menurut kenyataan yang dikeluarkan hari ini.

Bagi perkhidmatan Ekspres Timuran No 26 (JB - Tumpat)  perkhidmatan tren tamat di Dabong dan para penumpang akan meneruskan perjalanan ke Tumpat dengan menggunakan bas. 

Bagi perkhidmatan Ekspres Timuran No 27 (Tumpat – Johor Bahru), para penumpang akan menaiki bas dari Tumpat ke Gua Musang dan akan meneruskan perjalanan ke Johor Bahru menggunakan tren. 

“KTMB memohon maaf di atas segala kesulitan yang dihadapi,” menurut kenyataan itu lagi.

Untuk maklumat lanjut, orang ramai juga boleh menghubungi talian at 03 2267 1200 dan layarai laman web www.ktmb.com.my.


10 orang melecur terkena letupan bunga api sambutan tahun baharu di Klang


SHAH ALAM: Keseronokan menyambut kedatangan tahun baharu 2017 bertukar panik apabila pertunjukan bunga api di Kompleks Sukan Pandamaran, Klang malam tadi tidak berlangsung dengan baik, hinggakan seramai 10 orang melecur akibat terkena percikan api dan ledakan dari jarak dekat.

Kejadian dipercayai berpunca daripada masalah ledakan awal berikutan bunga api itu meletup sebelum ia ditembakkan lebih tinggi ke udara lalu terkena khalayak pengunjung yang berhampiran.

Bernama melaporkan, Penolong Pengarah Operasi Bomba Selangor, Mohd Sani Harul berkata tiga mangsa mengalami lecur teruk manakala tujuh lagi melecur ringan di kaki.

"Yang melecur ringan diberi rawatan oleh pasukan perubatan di tempat kejadian sementara yang melecur teruk dihantar ke Hospital Tengku Ampuan Rahimah untuk rawatan lanjut," katanya.

Beberapa rakaman video amatur daripada saksi kejadian kini tersebar di media sosial.

Dalam video berkenaan, orang ramai lari bertempiaran untuk meninggalkan lokasi sambutan sejurus berlaku letupan tanpa kawalan, yang menyaksikan lintasan percikan api yang sangat dekat dengan aras mata mereka.

Terdapat juga beberapa orang yang tersadung lalu terjatuh dalam percubaan menyelamatkan diri.
Sementara itu dalam visual lain, kelihatan seorang wanita mendakap dua kanak-kanak yang menangis dalam percubaan mententeramkan mereka, sebelum dikejutkan dengan ledakan bunga api dari jarak dekat. 


LUAR NEGARA

3 cedera dalam kejadian tembakan di pusat Islam Zurich

ZURICH: Tiga cedera selepas seorang penembak melepaskan tembakan berdekatan sebuah pusat Islam di Zurich.

Menurut laporan media di Switzerland dan Reuters, suspek kemudian melarikan diri selepas insiden.

Polis bagaimanapun, enggan memberi kenyataan dan menutup kawasan blok bandar berkenaan.

Sehingga kini, tiada kepastian tembakan berkenaan disasarkan kepada pusat Islam atau perniagaan lain berdekatan.


Trak rempuh pasar Krismas di Berlin, 12 maut

BERLIN: Dua belas orang terbunuh apabila sebuah trak merempuh sebuah pasar Krismas di tengah bandar raya Berlin, Jerman.

Sehingga kini lebih 50 orang dilaporkan cedera termasuk ada yang turut dilaporan kritikal.

Polis menahan pemandu trak berkenaan namun kelindan trak itu mati di dalam rempuhan.

Pihak polis juga menggesa penduduk di sekitar Berlin untuk berlindung di rumah masing-masing.

Puluhan terbunuh dalam serangan bersenjata di kelab hiburan Istanbul

ISTANBUL: Sekurang-kurangnya 35 orang terbunuh manakala lebih 40 lagi cedera apabila seorang penyerang bersenjata melepaskan tembakan rambang di sebuah kelab hiburan di Istanbul ketika pengunjung sibuk meraikan sambutan tahun baharu.

Penyerang itu pada awalnya menembak seorang anggota polis dan seorang mangsa lain di pintu masuk kelab Reina, sebelum memasukinya lantas melepaskan tembakan seterusnya.

Kelab tersebut terletak di pesisiran Selat Bosphorus di daerah Ortakoy, iaitu sebuah kawasan kosmopolitan yang banyak menempatkan kelab hiburan, restoran dan galeri seni.

“Seorang pengganas dengan senjata laras panjang menembakkan peluru ke arah orang yang tidak bersalah, yang berada di situ cuma untuk menyambut kedatangan tahun baharu serta bergembira,” ujar Gabenor istambul Vasip Sahin.

Kira-kira 500 hingga 600 orang dianggarkan berada di dalam kelab tersebut sewaktu insiden berlaku pada jam 1.15 pagi waktu tempatan.

Terdapat juga pengunjung kelab yang cuba melarikan diri dengan terjun ke dalam air Selat Bosphorus, sebelum diselamatkan pihak polis.

Puluhan ambulans dan kenderaan polis digegaskan ke kelab tersebut.
Reina merupakan antara kelab hiburan paling popular di Istanbul dalam kalangan orang tempatan dan juga pelancong asing.

Turki sejak beberapa bulan lalu berdepan dengan siri ancaman keselamatan yang dilaporkan berpunca daripada kumpulan militan Daish dan juga Kurd.

13 cedera dalam serangan bom di gereja Katolik di Filipina


COTABATO: Sebuah kejadian letupan memusnahkan sebuah kereta polis di pekarangan sebuah gereja Katolik di selatan Filipina pada Sabtu, hingga mencederakan 13 orang termasuk anggota polis.

Letupan itu mencederakan pengunjung gereja yang menghadiri himpunan menjelang Krismas di Archdiocesan Shrine of Santo Nino di pekan perladangan Midsayap, kata paderi yang mengetuai himpunan itu, lapor AFP.

“Upacara di gereja sedang berlangsung ketika letupan terjadi,” ujar paderi Jay Virador.

Ia berlaku cuma 30 meter dari pintu masuk gereja dan telah mencetuskan suasana panik.

Jurucakap polis, Superintendan Romeo Galgo, mengesahkan kejadian itu yang berpunca daripada alat ledakan yang tidak diperincikan rupanya.

Mereka yang cedera digegaskan ke hospital berdekatan untuk menerima rawatan.

Pihak berkuasa masih belum dapat mengenal pasti pihak yang membuat serangan tersebut dan sehingga kini tiada sesiapa mengaku bertanggungjawab.

Seorang penyiasat polis yang enggan dinamakan memberitahu AFP bahawa suspek pada awalnya menyasarkan gereja itu namun hanya meletupkan kereta polis yang diletakkan di hadapan bangunan berkenaan.

“Pelakunya seperti mahu lebih dekat dengan sasaran namun oleh kerana kawalan ketat pihak berkuasa, mereka hanya dapat melempar bahan letupan itu ke kereta polis,” ujarnya.
Selain kereta polis yang musnah, letupan itu turut membawa kerosakan kepada sebuah lori yang diletakkan berdekatan.

Pekan itu, yang berada pada jarak 900 kilometer ke selatan Manila, terletak berdekatan pulau Mindanao yang dikenali sebagai kubu kuat kumpulan militan.


POLAND

Football star Jakub Błaszczykowski receiving the Order of Smile (an internationally-recognized medal awarded by children) at an event organised by his own charity, Human Gesture (Ludzki Gest), which aims to help children and youth. The official procedure involves drinking a cup of lemon juice (without batting an eyelid) and being knighted with a rose. Błaszczykowski had a difficult childhood; his mother was murdered by his father when he was eight years old. He was raised by his grandmother. He npw plays for Wolfsburg in Germany’s Bundesliga and as a midfielder for Poland’s national squad. Photos:PAP/Waldemar Deska


Over PLN 600,000 raised for family of Berlin attack's Polish victim

24.12.2016 15:28
More than PLN 600,000 has been raised in a crowdfunding appeal set up to help the family of the Polish truck driver who died in the 'Berlin attack' on Monday.

GBP 132,000 (PLN 683,000, EUR 155,000) has been raised on the GoFundMe website in an campaign set up by British truck driver Dave Duncan.
On Monday, a Tunisian man drove the Polish driver, 37-year-old Łukasz Urban's truck into a crowd at a Christmas fair in Berlin, killing 12 including Urban, who was shot in the truck's cabin, and injuring 50.
The suspect was on Friday shot dead in Milan in a shootout with police.
Urban's attempt to avoid the inevitable massacre by grabbing the steering wheel while he lay stabbed in the passenger seat, has attracted international attention for his brave deeds.
On Friday, Polish Prime Minister Beata Szydło announced Urban's wife and son would receive a special pension after Christmas. (vb)
Source: IAR

Pilecki museum to open in 2018

29.12.2016 12:04
A museum dedicated to the Polish war-time hero Witold Pilecki, known as the “Auschwitz volunteer”, is to be established in Ostrów Mazowiecka, some 100 km north of Warsaw.

It will be located in the family home of Maria Ostrowska, Pilecki’s wife.
A collection of documents and memorabilia relating to Colonel Pilecki’s life is already in place. Following an agreement recently signed between the Culture Ministry and the Mayor of Ostrów Mazowiecka, the Pilecki Family Museum will be financed and co-managed by the Ministry.
Its premises are to be thoroughly refurbished before an official opening, scheduled for 2018.
Colonel Witold Pilecki is known as the victim of two totalitarian systems and the “Auschwitz volunteer”.
In 1940 he allowed himself to be arrested by the Germans and sent to Auschwitz in order to gain first-hand knowledge of the conditions there.
He managed to send reports from Auschwitz, indicating that an extermination of European Jews was being prepared by the Germans.
In 1943, having escaped from the camp, Pilecki reached Warsaw, and a year later fought in the Warsaw Rising. After the war, he went to Italy and joined the Second Corps. He was sent by the Polish intelligence to Poland as a spy. However, he was captured and executed by the communist authorities in 1948. His burial place has never been found.
In 1990, he was rehabilitated, and in 2008 posthumously received the Order of the White Eagle, the highest Polish state distinction.

Poles detained on suspicion of blowing up ATMs

29.12.2016 11:14
Two Polish men accused of blowing up ATMs in Germany, Denmark, Norway and Sweden have been detained by police in Poland.
The men were wanted on a European Arrest Warrant over allegations that they were part of an organised crime group that robbed several cash machines.
Three other men were caught red handed trying to break into an ATM in Germany in a joint operation of Polish and German police.
“It has been initially determined that the robberies of ATMs in Germany alone resulted in the suspects stealing more than EUR 2 million,” said a spokeswoman for the Polish police.
(vb)
Source: CBŚP

No comments:

Post a Comment