Feb 19, 2017

PERBAIKI BACAAN ALQURAN

Assalamualaikum wbt semua!

Semoga yang sedang membaca dalam keadaan sihat keduanya rohani dan jasmani. Bila kita berkata tentang sihat,kadang-kala atau selalunya kita akan terfikir hanya keadaan fizikal kita.Bah kan, rohani kita juga memerlukan penjagaan yang baik. Pernah dengar orang kata “Penat otak lagi penat daripada penat badan”? Kenapa kita boleh rasa sedemikian? Ingin dikatakan disini bahawa penat badan bukanlah segalanya,dan ada lagi yang lebih penting perlu dijaga.Iaitu rohani kita.

Alhamdulillah kita semua boleh membaca alQuran, dan mampu untuk membaca berulang-ulang kali,ada yang membaca setiap minggu,ada juga yang membacanya setiap hari. Ada yang meletakkan target dalam satu hari wajib membaca sekuranya-kurangnya 5 mukasurat, ada juga inisiatif seperti ODOJ( One Day One Juz ) atau ODHJ (One Day Half Juz). Alhamdulillah anda telah dapat pahala yang sangat besar InsyaAllah.


Rasulullah bersabda :
"Bacalah olehmu Al-Qur'an, maka sesungguhnya ia akan datang pada hari kiamat memberi syafaat/pertolongan ahli-ahli Al-Qur'an (yang membaca dan mengamalkannya)." 
(HR. Muslim)


Tetapi InsyaAllah lebih banyak pahala kita jika kita membaca alQuran dengan begitu baik dan tartil sekali. Allah juga ada menyebut di dalam alQuran seperti mengarahkan kita untuk membaca ayat-ayat suci ini dengan baik dan betul.

‎                                       وَرَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِيلا

“dan bacalah Al Qur’an dengan tartil” 
(QS. Al Muzammil: 4)


Tartil itu maksudnya dari segi bahasa adalah perlahan-lahan dan tidak tergesa-gesa. Daripada segi istilhnnya adalah membaca dengan pelan dan membaguskan bacaannya dengan tajwid serta bertadabbur dalam hati akan isi setiap ayat yang dibaca. 


"Ini adalah kitab yang Kami turunkan kepadamu penuh dengan berkah supaya mereka memperhatikan ayat-ayatnya". (QS. Shaad : 27)


JOM PERBAIKI KESALAHAN-KESALAHAN BIASA KETIKA MEMBACA ALQURAN

1. Selalu kan nampak tanda-tanda seperti ini dalam saiz yang kecil diselitkan atas ayat-ayat alquran? Inilah maksudnya sebenarnya. InsyaAllah selepas hafal maksud huruf-huruf ini, akan kebih cantik bacaan kita. 




2. Cara sebut huruf-huruf makhraj tidak berapa mahir? Atau sebenarnya taidak sedar kita menyebutnya salah selama ni? Nak belajar tetapi susah untuk difahami kalau diterangkn dalam bentuk ayat? Sekarang mudah, jom kita tengok video! Banyak video tentang makhraj di Youtube, tetapi ini salah satu video yang ringkas dan mudah difahami. 



Cuba mengulang-ulang cara sebutan ini, InsyaAllah akan lebih cantik bacaan alQuran! 


3. Macam mana dengan dengung atau cara menyebut apabila huruf tertentu bertemu dengan huruf tertentu? 

 



Pada permulaan , jika susah untuk menghafal istilah-istilah arab itu, tidak mengapa, hafal lah huruf- huruf yang terlibat. 

4. Dan jangan lupa untuk peka dengan panjang pendek bacaan ye! 

InsyaAllah jika diberi perhatian kepada 4 perkara asas di atas, bacaan kita akan lebih cantik. Apabila sudah menguasainya, maka mudahlah untuk belajar dengan lebih mendalam tentang tajwid dan cara bacaan yang lebih mendayu-dayu orang kata. 

InsyaAllah Allah akan melihat usaha kita untuk berada dengan lebih dekat dengan alquran dan membacanya dengan seperti apa yang diperintahkan Allah.Semoga bermanfaat untuk semua. 

No comments:

Post a Comment