Mar 26, 2017

[AMARGlobal] WEEKLY WRAP UP (19/03/2017-26/03/217)



DALAM NEGARA

Pusat kecantikan tidak boleh sediakan khidmat suntikan botox

KUALA LUMPUR: Kementerian Kesihatan memberi amaran kepada pusat atau salon kecantikan supaya tidak menyediakan perkhidmatan suntikan botox kerana produk itu di luar bidang kawalan mereka.

Menterinya, Datuk Seri Dr S.Subramaniam berkata prosedur kecantikan itu telah diklasifikasikan oleh Biro Pengawalan Farmaseutikal Kebangsaan sebagai sejenis ubat dan penggunaannya perlu dikendalikan pengamal perubatan berdaftar yang terlatih.

Jelasnya, dari sudut perundangan, pusat kecantikan atau salon hanya boleh menjalankan rawatan kecantikan untuk di bahagian luar kulit atau luaran badan, sebaliknya botox adalah sejenis produk yang perlu disuntik ke dalam kulit.

Rumah Impian Bangsa Johor, 'hadiah Sultan Johor' pada rakyatnya


JOHOR BAHRU: Projek Rumah Impian Bangsa Johor Yayasan Sultan Ibrahim, yang juga hasil cetusan Sultan Johor Sultan Ibrahim Almarhum Sultan Iskandar bakal menyaksikan rakyat negeri ini berpeluang memiliki rumah sendiri daripada serendah RM80,000.

Presiden dan Ketua Eksekutif Johor Corporation (JCorp) Datuk Kamaruzzaman Abu Kassim berkata inisiatif itu bukan setakat satu projek perumahan semata-mata tetapi ia adalah satu inovasi baharu dalam sektor perumahan yang boleh menjadi pencetus perubahan dalam sektor itu.

Prihatin dengan sesetengah rakyat yang mungkin dihimpit dengan kekangan kewangan, Yayasan Sultan Ibrahim juga bekerjasama dengan Bank Rakyat untuk kemudahan pembiayaan kepada bakal pembeli.

Kamaruzzaman berkata projek itu akan dilaksanakan oleh syarikat dalam kumpulannya, Johor Land Bhd secara usahasama dengan dua syarikat lain di dua kawasan iaitu Bandar Dato' Onn dan Bandar Baru Majidee.


Arahan penutupan Pulau Sembilan kekal - Zambry


IPOH: Menteri Besar Perak Datuk Seri Zambry Abdul Kadir bertegas bahawa kerajaan negeri tidak akan menarik balik keputusan untuk menutup Pulau Sembilan walaupun ianya mendapat tentangan daripada pelbagai pihaknya terutamanya golongan penggiat pelancongan.

Beliau berkata keputusan menutup pulau yang terkenal dengan "blue sand" itu adalah tidak lain untuk melindungi khazanah alam semula jadi sedia ada dan mengelak daripada kerosakan lebih teruk.

Menurut beliau walaupun penggiat pelancongan menyeru pulau itu terus dibuka dan kekal beroperasi namun kerajaan negeri menganggap ianya bukanlah satu isu utama berbanding kepentingan memelihara kecantikan pulau tersebut.

Tambah beliau, Exco Pelancongan Negeri, Datuk Nolee Ashilin Mohammed Radzi telah diarah menyiasat perkara tersebut secara teliti dalam memastikan Pulau Sembilan kekal sebagai salah satu kawasan terindah di Perak dengan usaha pemuliharaan dan pemeliharaan.

Baru-baru ini, Nolee mengumumkan penutupan Pulau Sembilan berikutan kerja membaik pulih struktur pasir yang kini sudah tidak lagi begitu berkualiti.

Katanya, jumlah pelancong yang datang ke pulau berkenaan kini sudah berada di luar kawalan dan mencecah angka yang sepatutnya.

ESSCom sahkan dua rakyat Malaysia diculik Abu Sayyaf selamat


TAWAU: Kawasan Keselamatan Khas Pantai Timur Sabah (ESSCom) mengesahkan dua daripada lima rakyat Malaysia yang diculik kumpulan Abu Sayyaf sejak Julai tahun lalu, diselamatkan pasukan keselamatan Filipina dalam satu operasi di selatan republik itu.

Komander ESSCom, Datuk Wan Abdul Bari Wan Abdul Khalid berkata dua tebusan itu adalah Tayudin Anjut, 46, dan Abdul Rahim Summas, 63, iaitu kru kapal tunda Serudong Tiga yang diculik oleh pengganas Abu Sayyaf di perairan Dent Haven di Lahad Datu pada 18 Julai lalu.

Ditanya lanjut mengenai lokasi terkini Tayudin dan Abdul Rahim, beliau berkata kedua-dua mangsa masih berada di kem tentera di Filipina untuk menjalani proses tertentu.

Sebelum ini, media asing melaporkan, kedua-dua mangsa yang dalam keadaan lemah dan tidak sihat diselamatkan oleh bot pasukan peronda Marin Filipina di perairan Pulau Pata di selatan Filipina.

Sehingga kini, tiga lagi warga Malaysia masih ditahan pengganas Abu Sayyaf iaitu Fandy Bakran, 27, Mohd Jumadil Rahim, 24, dan Mohd Ridzuan Ismail, 33, yang juga kru kapal tunda Serudong Tiga.

Bapa perlu diberi cuti sebulan jaga isteri bersalin - MTUC
                              

KUALA LUMPUR: Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) mencadangkan agar cuti bersalin untuk bapa diberikan selama sebulan kepada kakitangan kerajaan dan swasta dengan bayaran gaji penuh.

Setiausaha Agungnya, J. Solomon berkata, ia berikutan cuti sedia ada yang diperuntukkan untuk pekerja disifatkan sebagai tidak mencukupi.

Ketika ini, cuti bersalin untuk bapa adalah selama tujuh hari untuk kakitangan kerajaan, manakala bagi kakitangan swasta bergantung kepada majikan masing-masing atau dipanggil cuti ihsan.

Cadangan MTUC itu juga susulan kebanyakan kes melibatkan pospartum psikosis atau meroyan yang dihadapi ibu-ibu selepas bersalin sehingga ada antara mereka yang bertindak mencederakan atau lebih menyayat hati membunuh bayi mereka.

Cuti yang lebih panjang untuk suami menjaga isteri dan anak dengan lebih baik dan mengatasi masalah perubahan emosi wanita selepas bersalin.

Oleh itu katanya, penjagaan rapi ibu bersalin oleh keluarga terutama suami akan dapat memastikan kejadian berkenaan tidak akan berulang.

Tambahnya, sekarang adalah masa yang sesuai untuk melaksanakan cadangan berkenaan selaras dengan keperluan institusi keluarga dan ke arah matlamat negara menuju kepada sebuah negara maju.

Mengikut Pertubuhan Buruh Antarabangsa (ILO), Norway direkodkan sebagai negara paling banyak memberikan cuti bersalin bergaji untuk bapa iaitu 112 hari.

Bagaimanapun, Persekutuan Majikan-Majikan Malaysia (MEF) menegaskan sekarang bukan masa sesuai untuk melaksanakan cuti bersalin sebulan untuk bapa dengan bayaran gaji penuh.

Pengarah Eksekutifnya, Datuk Shamsuddin Bardan menjelaskan langkah itu hanya akan menjejaskan kos operasi dan produktiviti syarikat.

"Hari bekerja di Malaysia masa ini kebanyakannya di sektor kerajaan dan swasta adalah lima hari seminggu. Jika tolak dengan cuti tahunan, sakit wanita, dan umum, maka purata hari bekerja hanya 220 hari sahaja setahun. Jadi kalau tolak lagi 20 hari maka purata kerja adalah kurang 200 hari setahun, ini akan menjejaskan kos operasi syarikat dan produktiviti syarikat.

"Kalau kita lihat kos yang akan timbul, di Malaysia pada masa ini kita ada setengah juta kelahiran, dan jika kita melihat kepada kos berkenaan dengan gaji purata kira-kira RM2,800 sebulan, jadi kos berkenaan akan menjadi kira-kira RM1.4 bilion kalau kita beri cuti bersalin untuk sebulan bergaji," katanya semasa dihubungi Astro AWANI.

Justeru, MEF menegaskan polisi-polisi sedemikian tidak seharusnya diperkenalkan dalam keadaan ekonomi yang tidak menentu ketika ini.

Paling penting katanya majikan perlu diberi peluang untuk terus beroperasi agar kebanyakan syarikat akan dapat bertahan dengan situasi ekonomi pada masa sekarang.

Beliau pada masa sama mahu satu kajian dibuat jika benar dakwaan bahawa meroyan atau pospartum psikosis yang dialami wanita selepas bersalin boleh dirawat jika suami sentiasa berada di sisi mereka.

KKM sah tiada jangkitan H5N1 kepada manusia di Kelantan



BALIK PULAU: Kementerian Kesihatan mengesahkan tiada jangkitan wabak selesema burung (H5N1) daripada ayam kepada manusia dilaporkan setakat ini di Kelantan dan menasihatkan orang ramai supaya tidak panik.

Timbalan Menterinya, Datuk Seri Dr Hilmi Yahaya berkata setakat ini tiada laporan jangkitan H5N1 itu kepada manusia dan hanya melibatkan ayam kampung para penternak kecil-kecilan sahaja.

Beliau turut mengesahkan wabak H5N1 ini hanya berlaku di Kelantan sahaja dan tidak merebak ke negeri lain, terutamanya di Terengganu.

Kerajaan Kelantan pada 15 Mac lepas mengisytiharkan H5N1 sebagai bencana negeri selepas beberapa ayam kampung mati akibat wabak berkenaan di Kampung Pulau Tebu, Tunjong di sini pada 6 Mac lepas.



LUAR NEGARA



Lelaki letupkan diri berhampiran lapangan terbang Bangladesh



DHAKA: Seorang lelaki yang membawa bom bertindak meletupkan dirinya sendiri di hadapan sebuah pusat pemeriksaan polis berhampiran lapangan terbang antarabangsa Bangladesh pada Jumaat.

Kumpulan militan Daish mendakwa telah melakukan letupan berkenaan.

Kumpulan itu berkata, kejadian itu telah membunuh dan mencederakan ramai pegawai namun tiada jumlah yang disahkan oleh pihak berkuasa.

Letupan itu merupakan kejadian ketiga yang melibatkan bahan letupan di ibu negara tersebut dalam tempoh seminggu.

Sebelum ini, polis menembak mati militan yang dikehendaki kerana cuba menyeberangi pusat pemeriksaan keselamatan dengan motosikal sambil membawaa bahan letupan di kawasan Khilgaon, Dhaka.

Sehari sebelum itu, seorang pengebom bunuh diri meletupkan dirinya di pangkalan pasukan keselamatan, sekali lagi berhampiran dengan lapangan terbang Dhaka, mencederakan dua pegawai polis.

Hosni Mubarak dibebaskan


KAHERAH: Selepas enam tahun menjalani tahanan di hospital sejak 2011, bekas presiden Mesir, Hosni Mubarak dibebaskan.

Mubarak yang dibebaskan pada Jumaat, sebelum ini dijatuhkan hukuman penjara seumur hidup pada 2012.

Mubarak meninggalkan Hospital Tentera Maadi, lokasi beliau ditahan sejak enam tahun lalu menuju ke rumahnya di Heliopolis.

Pada awal bulan ini, mahkamah rayuan membebaskan Mubarak daripada dakwaan membunuh penunjuk perasaan ketika "kebangkitan Arab" pada 2011 yang mengakhiri pemerintahannya selama 30 tahun.

Sejak ditahan pada 2011, Mubarak, 88 tahun, menjalani rawatan di Hospital Tentera Maadi.

Selepas telan hampir 1,000 syiling, akhirnya Omsin si penyu 'Piggy Bank' pergi jua


BANGKOK: Piggy Bank, penyu yang sebelum ini menjalani pembedahan untuk mengeluarkan hampir 1,000 syiling dari dalam perutnya awal bulan ini, mati.

Reuters melaporkan, satu kenyataan yang dikeluarkan pusat kesihatan dan kajian Hospital Chulalongkorn menyebut, haiwan itu mati tepat jam 10.10 pagi.

Piggy Bank, yang juga dikenali dengan nama Omsin, sebelum ini menjalani pembedahan selama tujuh jam untuk membuang syiling seberat 5 kilogram di dalam perutnya.

Syiling yang terkumpul itu juga membuatkan cangkerang belakangnya meretak, yang menjadi salah satu punca mengapa pembedahan tersebut perlu dilakukan.
Penyu malang itu dipercayai memakan syiling-syiling yang dibuang ke dalam sebuah kolam awam di wilayah Chonburi, di mana ia tinggal.

Syiling-syiling itu dibuang ke dalam kolam berkenaan untuk meminta tuah (good luck), satu amalan biasa masyarakat di negara itu.

Sebelum ini, Omsin dilaporkan sembuh dengan baik dari pembedahan, namun keadaannya tiba-tiba menjadi lebih teruk hujung minggu lalu akibat jangkitan darah yang dipercayai berpunca daripada syiling-syiling yang ditelannya sebelum ini.       

Serangan Westminster: Penyerang tikam polis di Parlimen Britain ditembak mati


LONDON: Seorang penyerang dilaporkan telah ditembak mati di luar bangunan Parlimen oleh anggota polis bersenjata menurut jurucakap Dewan Rakyat Britain pada Rabu selepas beberapa tembakan kuat kedengaran yang mengakibatkan sekurang-kurangnya sedozen orang awam di jambatan berdekatan.

Penyerang didakwa ditembak oleh polis bersenjata dan ambulans kini sudah berada di lokasi kejadian untuk menyelamatkan orang awam yang tercedera.

Perdana Menteri Britain, Theresa May yang sedang bersidang di bangunan Parlimen dilaporkan berada dalam keadaan selamat.


POLAND

Polish PM joins EU heads to sign Rome declaration

Polish Prime Minister Beata Szydło on Saturday joined the heads of the 27 countries which will remain in the EU following Brexit to reaffirm their support for the Union.


The summit marked 60 years since the founding of the European Economic Community.

The Rome summit was seen as an important step towards EU unity following the UK's decision to leave the bloc.

Attending were the heads of the 27 countries which will remain in the Union, as well as top EU officials, including European Council president Donald Tusk.

The Polish PM had said earlier this week that she would not accept the declaration if it did not address issues that are a priority for Poland.

Eleven taken to hospital in Polish anthrax scare

Eleven people have been taken to hospital for observation following an anthrax scare at a district court in Koszalin, northwestern Poland, public broadcaster TVP has reported.


The 11 were taken to hospital and 180 were evacuated after a suspicious package was delivered to the court on Tuesday, TVP reported.

Two cards were found with a warning that an envelope with powder inside contained Anthrax bacteria, and that explosives had been planted in the court building, the IAR news agency reported.

According to a fire department spokesman, four firefighting teams and a chemical and ecological rescue team are at the scene, TVP said.

“We received information from a court employee that a package was opened, containing a suspicious substance and information from the package that the substance was most likely anthrax,” the spokesman told TVP.

Poland in 46th place in World Happiness Report

Norway is at the top of an annual survey which ranks 155 countries by their happiness levels.


Sponsored by the Sustainable Development Solutions Network for the United Nations, the World Happiness Report is compiled on the basis of data relating to life expectancy, Gross Domestic Product per capita, social support, generosity, freedom to make life choices and perceptions of corruption.

The remaining countries in the top ten are Denmark, Iceland, Switzerland, Finland, the Netherlands, Canada, New Zealand, Australia and Sweden

Poland’s 46th position is a tangible improvement over the 2016 report, in which this country was in 57th place.

Poland is ahead of countries such as Italy (48th place), Japan (51st) and Portugal (89th).

The World Happiness Report, the fifth one to come out since 2012, is published on the International Day of Happiness, which is marked on 20 March.


Image result for spread happiness

                                







No comments:

Post a Comment