Mar 26, 2017

KENALI MAHRAMMU


KENALI MAHRAMU


Assalamualaikum wbt..

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH MAHA PENYAYANG


Apa khabar para pembaca? Semoga anda semua sentiasa dirahmati oleh Allah swt. Minggu lepas, AMARRohani pernah menerangkan kepada kita tentang mahram, perbezaannya dengan muhrim, siapakah mahram bagi lelaki dan siapakah mahram bagi perempuan.

Apabila kita membicarakan tentang mahram, maka akan terjenak di pemikiran kita tentang situasi yang berlaku ketika pada hari raya ataupun semasa perjumpaan dengan sanak saudara.

Kenapa?

Jika kita lihat pada situasi ini, apabila kita berkumpul bersama sanak saudara kita, maka akan bercampur gaul antara lelaki dan perempuan yang bukan mahram serta akan berlaku juga persentuhan antara satu sama lain.

Jadinya, sebagai seorang muslim yang mengamalkan cara hidup islam, amatlah dititikberatkan untuk kita mengelakkan daripada perkara ini berlaku. 





MACAM MANA NAK ELAK BERSALAM DENGAN BUKAN MAHRAM?


1.   Pakailah Tudung Yang Labuh dan Panjang Untuk Dijadikan Lapik

Tudung yang panjang akan sangat membantu sekiranya kita berada dalam keadaan dimana sesiapa yang bukan mahram yang menghulurkan tangan dan kita segan nak tolak. Akan tetapi, adalah lebih baik untuk para wanita itu mengelakkan diri daripada bersalaman dengan lelaki yang bukan mahram.



2.  Memberi Salam dan Khabar Dari Jauh

Semasa bertandang ke rumah saudara mara, selain dari memakai tudung yang panjang, tudung itu juga sangat berguna untuk kita siap siap menyorokkan tangan dalam tudung. Dari jauh apabila sudah nampak kelibat saudara-saudara lelaki kita yang bukan mahram, siap-siap sembunyikan tangan dan bertanyakan khabar secara lisan dengan nada yang baik dan sopan santun serta memberikan jarak yang tidak terlalu dekat dengan saudara lelaki. 



3. Sibukkan diri

Ini juga merupakan salah satu tips yang boleh kita praktikan. Sebagai contoh, apabila kita nampak saudara-saudara lelaki ataupun perempuan yang bukan mahram, kita boleh cuba untuk sibukkan diri dengan pergi membersihkan pinggan mangkuk, mendukung anak ataupun adik kecil, atau apa-apa perkara yang membuatkan kita hanya mampu bertanya khabar dengan mereka secara jauh.




CUKUPKAH HANYA SEKADAR MENGELAK?

Hakikatnya mengelak untuk bersalaman dengan bukan mahram itu tidak mencukupi. Pada akhirnya, ia menjadi tanggungjawab kita sebagai seorang muslim yang faham agama untuk memberikan nasihat dan penerangan dengan cara yang hikmah kepada saudara-saudara kita tentang perihal mahram supaya mereka semua lebih memahami dan akhirnya mereka juga berusaha untuk megelakkan daripada melakukan perkara tersebut..

Bukankah itu yang lebih baik?

InsyaAllah berusahalah sehabis mungkin untuk menyelesaikan isu mahram ini, moga-moga dengan usaha kita nanti dapat melahirkan keluarga dan masyarakat yang sentiasa dirahmati oleh Allah swt..






















No comments:

Post a Comment