Dec 18, 2011

13:28


Malam hujan turun rintik-rintik. Angin bertiup dingin menusuk tulang. Di penghujung ruang yang sempit kelihatan seseorang sedang menunaikan solat. Dalam solat terlihat begitu khusyuk. Air matanya mengalir membasahi baju. Terdengar isak tangis yang membuat hati terasa pilu.  Solat itu menjadi terasa begitu indah.  Selesai salam memanjatkan doa tak putus-putus. Seusai solat, tak lama hanya ada kesunyian dan tarikan nafas sambil duduk bersimpuh di atas tikar sejadah yang selama ini di gunakan.  Bersebelah diri, seseorang sedang menanti…
”Pernah marah ALLAH?’ tanya seseorang itu.
Terdengar suara istighfar tak putus-putus. Air matanya masih terus saja mengalir. Beberapa tangannya mengusap pipi yang basah.
”Pernah.. tapi itu dulu, sekarang tidak lagi ”
”Kenapa? ”
”Kerana Dia tidak adil, aku menerima hanya penderitaan yang selalu Dia berikan. Bertahun-tahun aku menjauh, melupakanNya, aku kecewa padaNya ”
Kesunyian kembali menempa.. tiada lagi kata-kata terucap seketika.. detik-detik itu berlalu sepi.. terus menerus mengundang sepi…
”Lantas untuk apa kamu solat malam ini? ”
Di tatap wajah temannya yang sedang terdiam. Seumur hidup dirinya solat tidak pernah sehingga menitiskan air mata bahkan menangis terisak-isak sekalipun. Dirinya teringat bagaimana Rasulullah senantiasa menangis setiap solat malam. Malam ini dia melihat sahabatnya menunaikan solat dengan menangis terisak-isak, begitu menyayat hatinya.
”Aku menerima musibah, aku tidak tahu cara berdoa. Hanya solat dapat aku lakukan untuk menenangkan hati ini ”
Allah Berfirman,
”Jika Seorang hamba mendekatkan diri kepadaKu sejengkal maka Aku akan mendekatkan diriKu sehasta. Jika dia mendekatkan diri kepadaKu sehasta maka Aku akan mendekatkan diriKu sedepa. Jika dia datang kepadaKu berjalan kaki maka Aku akan datang kepadanya berlari.’ (HR. Bukhari & Muslim).


 credit: hadithuna 

1 comment: