Dec 23, 2011

aku cinta Dia...





Bismillahirrahmannirahim...

Assalamualaikum wbt semua komuniti msia di poland dan semua yg membaca blog ini..tak tahula kenapa hari ni tergerak hati nak tulis something dalam blog ni walaupun bukan turn saya utk menulis..huu..mungkin sbb rasa terlalu 'statik' kebelakangan ni..ataupun sebab rasa sgt rindu kpd orang yg disayangi.. T_T.. suami saya seorang yang sibuk, kadang2 perasaan rindu dkt suami tu meluap2 sampai rasa nak beli tiket flight terus balik msia jumpa suami..huhu..(kononnya kaya)..

Hmm, tapi bukan mengenai itu hendak saya kongsi, tetapi perasaan rindu dan kasih sayang atau lebih tepat lagi cinta..

Ramai orang suka berbicara mengenai cinta, dan kita dapat mendengarnya dari pelbagai perspektif.. macam2 love is blind, love is care, love is comfort, love love love than seterusnya.. kalau dgr lagu cinta pulak, ya Allah.. menyentap jantung lirik dia.. (sampai mat lutfi pun boleh buat parody..)

Sekalipun cinta telah ku uraikan,
dan ku jelaskan panjang lebar,
namun jika cinta kudatangi,
aku jadi malu pada keteranganku sendiri…
meskipun lidahku telah mampu menguraikan,
namun tanpa lidah, cinta ternyata lebih terang..
sementara pena begitu tergesa-gesa menuliskannya..
kata-kata pecah berkeping-keping,
begitu sampai kepada cinta..
dalam menguraikan cinta,
akal terbaring tak berdaya,
bagaikan keldai terbaring dalam lumpur..
cinta sendirilah yang menerangkan cinta dan percintaan.
Haa, ramai yang suka kalau dengar puisi ketika cinta bertasbih yang dideklamasi Anna Althafunnisa ni.. kalau ada yang rasa puisi ni terlalu berbunga dan hiperbola mahupun metafora dan tidak akan terjadi dalam hidup.. anda salah! Love is mad.. tak percaya? buktinya, dunia telah menyaksikan pelbagai kisah percintaan yg "agung" yg dipuja manusia2 tetapi sebenarnya di luar kewarasan pemikiran manusia normal tetapi dilakukan oleh orang yang normal..Romeo dan juliet, Macbeth, Qaisyh dan Laila, Shah Jahan dan Mumtaz dan banyak lagi.. jika dilihat dalam masyarakat kita pula, pelbagai tragedi yg berlaku kerana cinta dan tak akan habis saya terangkan disini.. semua perkara yang tidak logik akal terjadi kerana cinta..sampaikan ada yang sanggup membuang keluarga dan agama kerana cinta..'Dalam menguraikan cinta, akal terbaring tak berdaya, bagaikan keldai terbaring dalam lumpur..

Hebat sangat ke cinta manusia? lebih hebat sehingga sanggup mengenepikan cinta Allah swt?

percayalah, jika saya katakan itu hanya didorong nafsu sama ada hormon mahupun syaitan..kerana cinta yg sebenarnya telah Allah swt yang Maha Pengasih, Maha Penyayang terangkan dalam surah Ar-Rum;21..
Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaannya dan rahmatNya, bahawa Dia menciptakan untuk kamu (wahai kaum lelaki), isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya dan dijadikanNya di antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan (yang menimbulkan kesedaran) bagi orang-orang yang berfikir..

Selepas menjadi seorang isteri, barulah saya faham.. a mixture of feelings memang tak dapat diuraikan apabila kita berkasih sayang kerana Allah swt..

tapi pernah tak kita terfikir, kalau perasaan cinta di dunia antara suami isteri ni pun dah best, menenangkan hati dan melengkapi diri..macam mana pula rasanya cinta Allah swt kan? bayangkan, Allah swt, yg telah turunkan sedikit rasa kasih sayang dalam hati kita untuk makhluknya dan buat kita rasa sangat bahagia, tak terbayang bagaimana bahagiaaaaanyaaaa kita kalau dapat 'bercinta' dgn Allah swt yg penuh dengan perasaan kasih dan sayang..yang sentiasa menjaga kita dan buat kita rasa selamat 24 jam.. yang sentiasa memberi rezeki dan menjaga keperluan kita.. yang beri kita semuaa nikmat dan kebahagian yg kita ada.. dan tak pernah kurangkannya walaupun kita selalu buat salah kpdNya....yang membuatkan kita rasa tenang hanya dengan mengingatiNya...kalau kita boleh home-sick or hubby-sick(=P).. kenapa kita takde perasaan terlalu3x rinduuu kepada Allah dan syurgaNya...itu kan tempat kembali yang terbaik dan kekal...Wal akhiratu khairun wa abqa..

Ya Rahman ya Rahim..
hebatnya cintaMu..
malunyaa diri ini kerana selama ni tidak terbalas cintaMu..
malunya diri ini kerana selama ini terlalu sombong dan tidak rindu padaMu spt mana merindui makhlukMu yg lain..
malunya diri ini selama ini tidak mencuba sedaya upaya untuk mengejar dan menagih cintaMu..
malunya diri ini jika alpa mencintai makhlukMu sedangkan Engkaulah yang menganugerahkan perasaan ini...
malunya diri ini selama ini tidak sempurna menjalankan tanggungjawabnya..
malunya diri ini selama ini tidak bersyukur atas cintaMu..
malunya diri ini kerana Engkau masih menerima dan mencintai hambaMu yg hina ini...



aku berlindung dgn kemurahan dan kasih sayangMu ya Rabb..aku ingin terus bercinta denganMu...tunjukkan aku jalan bagaimana meraih cintaMu..


p.s: maafkan saya jika entri kali ini banyak cerita peribadi saya..segala yang baik dan buruk datangnya dari Allah tetapi yang buruk itu atas kelemahan saya sendiri.


2 comments:

  1. Seorang muslim itu, ada zikir dalam fikirnya, ada fikir dalam zikirnya :)

    ReplyDelete
  2. islam oke, teknologi oke

    sudilah kiranya berkunjung ke blog simple saya: www.bihum.blogspot.com
    isinya seputar dunia desain dan islam. Thanks :-)

    ReplyDelete