May 5, 2015

WEEKLY IPIP NEWS WRAP UP (28/4/2015-4/5/2015) - IKATAN PELAJAR ISLAM POLAND~





DALAM NEGARA

Enam pemandu berlumba atas DUKE, 3 maut termasuk bayi



KUALA LUMPUR: Sepasang suami isteri dan bayi perempuan mereka berusia tujuh bulan maut dalam nahas membabitkan tiga buah kenderaan di KM 6.2 Lebuhraya Duke di sini.

Mereka ialah Fairuz Nizam Husain, 35, isterinya Nova Safitri Azhari, 25, dan bayi mereka Nur Firuza Annisa, lapor Bernama.

Fairuz yang memandu kenderaan Pajero maut di tempat nahas manakala isteri dan anaknya meninggal di Hospital Kuala Lumpur.

Pegawai Turus Siasatan dan Perundangan Trafik Kuala Lumpur, DSP S. Markandan berkata kejadian berlaku pada kira-kira pukul 1.05 pagi di laluan dari arah Ulu Klang menghala Jalan Duta.


'Kami beri kerjasama, sokong pemandu Myvi bersalah dihukum' - Wakil FMC



KUALA LUMPUR: Wakil daripada Familia Myvi Club (FMC) yang juga orang kedua kelab tersebut, Hairul Safuan ketika ditemui di kediaman keluarga mangsa hari ini memberitahu, kunjungannya bersama beberapa ahli FMC adalah atas rasa prihatin terhadap keluarga mangsa dan tanggungjawab untuk menjaga hubungan baik.

“Tujuan kami di sini adalah untuk menjelaskan keadaan dan membersihkan nama kelab ini dan juga ahli-ahli lain yang tidak ada kena-mengena dengan kemalangan tersebut.

“Kami akan memberikan kerjasama kepada pihak berkuasa dan menyokong agar pemandu yang menyebabkan kemalangan itu dihadapkan ke muka pengadilan.

“Selain itu, kami juga akan berbincang secara baik dengan ahli keluarga mangsa untuk melakukan sesuatu demi kebajikan dua lagi anak mangsa,” ujar Hairul.

Dalam pada itu menurutnya, ahli-ahli FMC sangat terkejut dengan insiden berkenaan dan bersimpati dengan nasib keluarga mangsa.

MARA tamatkan pinjaman pelajaran Nur Fitri Azmeer serta-merta


KUALA LUMPUR: MARA menamatkan pinjaman pelajaran bagi Nur Fitri Azmeer Nordin, 23, dengan serta-merta setelah disabitkan bersalah oleh mahkamah di London pada 30 April lepas, memiliki imej dan video pornografi kanak-kanak.

Pengarah Bahagian Komunikasi Korporat MARA Rohayah Mohd Zain dalam satu kenyataan hari ini berkata pihaknya memandang berat kesalahan dilakukan oleh mana-mana pelajar di bawah tajaan organisasi itu.

"MARA menggantung pinjaman pelajaran beliau (Nur Fitri Azmeer) sejak ditahan reman pada November lepas atas pertuduhan itu.

"Bagaimanapun setelah didapati bersalah dan dijatuhi hukuman, pinjaman tersebut ditamatkan serta-merta dan beliau dikehendaki membayar balik keseluruhan pinjaman yang telah disalurkan," kata Rohayah.

Berdasarkan laporan portal United Kingdom International Business Times, Nur Fitri Azmeer, dijatuhi hukuman penjara oleh Mahkamah Southwark Crown, London setelah disabit dengan 17 kesalahan memiliki, membuat dan menyebarkan gambar-gambar lucah kanak-kanak.

Airasia X tawar penerbangan percuma ke Nepal untuk NGO, misi bantuan



KUALA LUMPUR: AirAsia X mengumumkan bahawa akan berkerjasama dengan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan misi bantuan untuk membantu rakyat Nepal susulan gempa bumi yang melanda negara itu pada Sabtu lepas.

Syarikat penerbangan itu akan menawarkan penerbangan percuma dari hari ini hingga 10 Mei, bergantung pada kekosongan tempat duduk, kepada NGO yang bertauliah.

Badan bukan kerajaan yang berminat untuk mengambil peluang ini boleh menghantar permohonan mereka kepada AirAsia Foundation at foundation@airasia.com.

A morass of a problem

Read more at: http://www.thestar.com.my/Metro/Views/2015/04/28/A-morass-of-a-problem-The-Government-must-take-proactive-steps-to-protect-the-countrys-mangroves/


ACCORDING to recent reports, Malaysia suffered the highest rate of forest loss in the world at 14.4% or about 47,278 sq km between 2000 and 2012, followed by Paraguay at 9.6%.
This figure is shocking and mangrove forests are also facing a similar situation.

According to a forest-tracking tool developed by the National Aeronautics and Space Administration (NASA), there was a 115% jump in deforestation over the three-month period of January till March 2013.

Last year, Selangor was also hit by a severe water crisis resulting from various factors, including poor rainfall at the water catchment areas.

The livelihood of indigenous people are also threatened when the forests is logged as many of these communities rely on the forest as their main source of survival.

The vast destruction of the mangroves, especially in the west coast from Kedah southwards, is another cause for concern.

Malaysia has 551,333ha of mangrove forest, which serves as breeding grounds and homes for many species.

Mangroves also protect coastal areas from storm surges and tsunamis.

In addition, vast amounts of carbon are released into the atmosphere during large-scale logging, as carbon is stored in the trees.

This is a significant contributor to climate change the world over as it releases more greenhouse gasses into the atmosphere.

The recent east coast floods were aggravated as logging in Kelantan has been so intense that there was not much forest left to act as a sponge to soak up the rain and release it into the ground at regular intervals.

Without the forests, water will rapidly flow into streams, heightening the risk of floods in cities, villages and agricultural sites.

EKONOMI

Government to lose RM800 million if prepaid cards are GST-exempted - Shabery



KUALA LUMPUR: Communications and Multimedia Minister, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek said the government will lose about RM800 million per year if the pre-paid reload cards are GST exempted.

This is because most of the users of these pre-paid reload cards are foreign workers in the country, he told Utusan Malaysia.

“Two thirds of the pre-paid users in the country are foreign workers from Myanmar, Indonesia and Bangladesh,” he was quoted by the Malay daily.

“If you ask me, I don’t want our money being used to subsidise their per-paid cards,” he said.

Commenting on the Customs Department’s call for the prepaid cards to be exempted from GST, Ahmad Shabery admitted that from technical point, it is difficult to recall all the cards and reprint them in two days.

LUAR NEGARA

Angelina Jolie criticizes UN security council for paralysis over Syria

Read more at: http://www.theguardian.com/film/2015/apr/24/angelina-jolie-un-security-council-syria-refugees

Image result for syrian refugees

Actor Angelina Jolie pleaded with world powers Friday to help the millions of Syrian refugees, sharply criticizing the UN security council for being paralyzed by its division over Syria’s four-year conflict.

Jolie spoke as the council prepared to hear the details of a new plan for peace talks set to begin early next month in Geneva, with Syria ally Iran among those invited.

Nearly 4 million Syrians have fled the conflict into neighboring countries, which warn they are dangerously overstretched.

“We cannot look at Syria, and the evil that has arisen from the ashes of indecision, and think this is not the lowest point in the world’s inability to protect and defend the innocent,” Jolie said.

Putera William dan Kate namakan puteri, Charlotte Elizabeth Diana



KUALA LUMPUR: Istana Kensington mengumumkan secara rasmi nama anak kedua pasangan Diraja Britain Putera William dan Kate Middleton yang dilahirkan pada 2 Mei lalu.

Menurut akaun Twitter Istana Kensington, pemilik gelaran 'Princess of Cambridge' itu dinamakan sebagai Charlotte Elizabeth Diana.

Kate Middleton selamat melahirkan Puteri Charlotte, dua jam setengah selepas mendaftar masuk ke hospital Lindo Wing.

Keluarga diraja Britain mempunya nilai sensasi dan aura yang tidak dimiliki keluarga diraja lain. Berita kelahiran adik kepada Putera George Alexander Louis itu memenuhi dada-dada akhbar dan portal-portal berita dunia.

Aceh Utara ketatkan undang-undang pengasingan bukan muhrim



BANDA ACEH: Kunjungan ke Banda Aceh, Indonesia kini perlu mengambil kira tentang penguatkuasaan undang-undang baharu yang dikenakan ke atas lelaki dan wanita bukan muhrim, lapor media republik tersebut.

Daerah Aceh Utara kini melarang pasangan bukan muhrim atau mereka yang belum menikah membonceng basikal atau motosikal bersama.

Larangan terebut diperkenalkan dalam Kanun Kemaslahatan dan Ketertiban Umat yang telah disahkan Dewan Perwakilan Rakyat Kabupaten (DPRK) Aceh Utara.

Langkah itu, menurut Ketua Badan Perundangan DPRK Aceh Utara Fauzan Hamzah , adalah sebagai usaha membendung perbuatan maksiat.

Kanun tersebut juga melarang para peniaga menjual pakaian tidak Islamik dan menggunakan patung untuk memperagakan pakaian tersebut.

Selain itu, kanun berkenaan turut menekankan mengenai pengasingan ruang belajar bagi lelaki dan perempuan dari tahun pertama sekolah menengah sehingga pengajian tinggi.
Pengasingan turut dilakukan di semua tempat pelancongan di Aceh Utara.

Bagi murid sekolah rendah, mereka tidak dibenarkan keluar rumah selepas Maghrib dan perlu belajar sementara orang dewasa wajib mengikuti pembelajaran pusat-pusat ilmiah.

Permainan instrumen keyboard dan karaoke dalam majlis perkawinan, kafe, kegiatan ko-kurikulum sekolah dan kampus, aktiviti pejabat atau promosi juga dilarang.

“Hukuman bagi orang yang melanggar undang-undang tersebut dimulai dari teguran, pernyataan maaf, bimbingan di pusat keagamaan, kerja sosial, penarikan permit niaga, denda dan dikeluarkan dari kampung,” jelas Fauzan.

Kanun Kemaslahatan dan Ketertiban Umum bakal berkuat kuasa dan dilaksanakan sepenuhnya pada Mei 2016 dengan penjelasan disampaikan kepada masyarakat dalam tempoh setahun mulai sekarang.

Pelajar Islam di Perancis tidak dibenar masuk kelas kerana berskirt panjang



PARIS: Seorang remaja Islam perempuan berusia 15 tahun telah dilarang memakai skirt panjang sebanyak dua kali oleh sekolahnya di Perancis.

Media di negara itu melaporkan larangan pemakaian itu dikatakan dibuat bagi mengelak mana-mana pelajar melihatnya sebagai tindakan yang memaparkan aktiviti agama.

Negara sekular itu sebelum ini telah mengeluarkan undang-undang ketat mengharamkan pelajar-pelajarnya memakai apa-apa simbol agama secara terang-terangan di mana-mana institusi pendidikan.

Pelajar Islam berkenaan, dikenali sebagai Sarah, sudahpun menanggalkan hijabnya sebelum memasuki sekolah kerana menurut undang-undang negara tersebut.

Namun, skirt panjangnya dilihat sebagai mengancam keamanan dan boleh menyebabkan berlakunya protes.

No comments:

Post a Comment