Mar 13, 2009

KuNCi SYuRGa..






Apabila kite sebut tentang kasih, majority masyarakat kita hari ini akan berbicara tentang kasihnya kite sesama manusia; tidak kira, kepada ibu ayah, keluarga, guru2, mahupun juga kasihnya kite terhadap rakan2.


Tapikan kawan2, agak sedih, sebab dalam ramai2 kite nih, tak byk sebenarnye yang berbincang tentang kasihnya kite terhadap ALLAH..


Tidak dinafikan, kite sume nk dikasihi manusia.. nak nampak elok di mata manusia..itu lumrah kite..itu bukan satu kesilapan..


Tapi, yang menimbulkan masalah, brape ramai di kalangan kite yg nak dikasihi ALLAH?? Yang nk nmpak mulia di sisi ALLAH??


Dan ape usaha kite ke arah itu??


Pernah suatu ketika, saudina Ali menangis. Dan apabila ditanya sebab apa dia menangis, dia menjawab,


“Dah seminggu tak ade seorang tamu pun yang datang dtg ketuk pintu rumah aku, meminta sesuatu dariku. Aku kuatir Allah sedang menghina aku”.


Kawan2,


Karakter Saidina Ali ini adalah sgt2 unik..


Sebab ape saya kate unik??


Sbb, karakter dia, berbeza dari majoriti manusia yg lain..


Most of us, akan lari kalau ade pengemis dtg, or kadang2 bukan pengemis pun, just dtg nk minta bantuan je, bina sekolah, bina madrasah, itu pun kite dah lari jauh..


Kawan2..


Dari pandangan kita, kite akan nampak pengemis itu adalah seseorg yang memerlukan pertolongan kite, seseorg yg nak bantuan dari kite.. Tapi, jika kite lihat dari sudut yang berbeza, kite akan sedar, sebenarnyer kitalah yang memerlukan pengemis itu..


Kenape plak kite perlukan pengemis??


Kite perlukan mereka kerana, meraka adalah KUNCI SYURGA yang Allah tebarkan di muka bumi ini.


Seperti ditegaskan Rasulullah dalam satu hadisnya,


“Segala sesuatu ada kuncinya, dan kunci syurga adalah mencintai orang-orang miskin”


(HR Daruqutni dan Ibnu Hiban).


Kepada isteri tercinta, baginda berpesan,


“Wahai Aisyah, cintailah orang miskin dan akrablah dengan mereka, nescaya Allah akrab dengan engkau pada hari kiamat"


(HR Al Hakim).


Kalu kite lihat dalam hadis lain plak, baginda pernah bersabda,


"Allah semakin memperbanyakan kenikmatanNya kepada seseorang oleh kerana dia banyak diperlukan oleh orang lain. Barangsiapa yg enggan memenuhi keperluan-keperluan orang lain bererti ia telah merelakan lenyapnya kenikmatan bagi dirinya”


(HR Baihaqi).






(Jom Ketuk Pintu Syurga ALLAH!!)




Nampak tak kawan2, based on kate2 baginda di atas ni, hanya dgn rapat dgn org2 miskin, rapat dgn org2 susah, memenuhi keperluan2 org lain, kite actually dah mulakan langkah kite dalam usaha kite utk menjadi “KEKASIH ALLAH”..sedar x kawan2??


Ini adalah tips pertama kite utk menjadi KEKASIH ALLAH…


Pernah suatu ketika, Allah SWT bertanya kpd Nabi ALLAH Ibrahim,


“Tahukah kamu mengapa Aku berikan gelaran kepadamu Khalilullah (kekasih Allah)?


Nabi Ibrahim menjawab; Tidak tahu ya Rabb!


Lalu Allah menegaskan,


“Lantaran kamu suka memberi makan kpd orang2 miskin dan solat di kala orang lain sedang nyenyak tidur”


Maka sesungguhnya kawan2, nmpak jelas kat sini, bukan Nabi ALLAH Ibrahim je yang mampu merebut gelaran itu dari Allah. Kite semua memiliki peluang n kesempatan yang sama mcm Nabi ALLAH Ibrahim untuk menjadi KEKASIH ALLAH.


Caranya?? kite copy paste balik ape yg Nabi ALLAH Ibrahim buat..iaitu..


--suka memberi makan orang miskin

--bangun di waktu malam untuk bermunajat kepada Allah SWT.


Ni adalah tips kedua & tips ketiga kite utk jadi KEKASIH ALLAH..


Ok, skang, kite tgk hadis yg lain plak..sabda Nabi..


“Orang yang bekerja keras untuk membantu janda dan orang miskin adalah seperti pejuang di jalan Allah atau seperti orang yang terus menerus solat malam atau terus berpuasa”


(HR. Muslim).


Ertinya kawan2, hanya dgn membantu golongan dhuafa’ (golongan dhaif), kite dpt memiliki nilai yang sama seperti berjihad di jalan Allah. Tapi sayangnya, hal ini kite tak amik peduli... Dah la jarang2 qiyamullail, tolong orang miskin pun tidak kita buat.


Blh masukkan point nih, as tips number 4..


Kawan2...


Khalifah Umar al-Khattab, adalah salah seorang sahabat yang memberikan contoh terbaik cmne dia berupaya menjadi KEKASIH ALLAH.


Pernah suatu ketika, Khalifah Umar berjalan di tengah malam keliling perkampungan untuk nak check keadaan rakyatnya. Kemudian dia nampak sebuah pondok buruk dan terdengar suara tangisan anak-anak di dalamnya. Dari celah pondok buruk tu dia terlihat seorang ibu tua yang sedang berusaha memujukkan anaknya yang sedang menangis sebab terlalu lapar. Saidina Umar mendengar si ibu berkata kpd anaknya,


“Berhentilah nangis, mak dah masak dah..tgu sat, satni makanan siap la”.


Kemudian Saidina Umar pegi la tgk dalam periuk mak dia, nk tgk mak dia masak lauk apa, rupa2nya, mak dia tgh rebus batu..mak dia saje je buat2 mcm masak, nk pujuk anak dia supaya tidur..


Terperanjat dgn kejadian tu, Saidina Umar berasa sangat sedey dan rasa berdosa. Ditemani pengawalnya, Saidina Umar pergi ke gudang penyimpanan makanan negara (Baitul Mal) dan angkut sendiri karung gandum itu.


“Izinkanlah aku membawa dan memikul gandum ni,” pinta sang pengawal.


“Biarlah aku yang mengangkat dan memikul gandum ini. Ini adalah tanggungjawabku. Dan aku akan menebus dosa-dosaku yang telah menyengsarakan hidup rakyatku,” kate Saidina Umar.


Cuba kite tgk kawan2, cmne hebatnyer Saidina Umar, dia sgt particular terhadap kehidupan rakyatnyer, jaga kebajikan rakyatnyer..bela golongan2 miskin n sebgainya..Dia jual diri dia utk beli syurga ALLAH..


Tp, kalu masa sekarang, mungkin agak pelik kot kalau kite dgr ade org rebus batu utk masak sbb terlalu lapar. Mungkin isu2 cmtu, xberlaku lagi pada time kite nih..Tetapi, bear in mind, kita still xleh nk menutup mata dgn isu2 kemiskinan yg ade di negara kite..sedarlah kawan2, kite akan dipersoalkan satu hari nnti tentang hal2 ini..









InsyaALLAH kawan2, ni hanya sebagai sebuah peringatan je buat diri sendiri n juga buat kawan2 sekalian..tips2 yg dipetik dari hadis2 nabi td tu pun hanya merupakan sebahagian kecik je dari usaha kite utk menjadi KEKASIH ALLAH..


Actually, banyak lg kesempatan2 lain yg dpt kite gunakan dalam usaha kite utk menjadi KEKASIH ALLAH..insyaALLAH..


Sekian..wassalam..



No comments:

Post a Comment