Apr 26, 2009

Race VS Religion

Situasi 1
Di suatu petang yg hening... daku sedang membelek-belek buku-buku kat rak buku kat suatu sudut di dalam surau KTT yang indah permai... Sekali mataku terpandang pada al-Quran translation bahasa Cina... lantas aku yang jahil pun berkata... (di dlm hati)... "Ni pehal Quran dalam bahasa Cina ni? import dari mane ni? ni ajaran sesat ni? orang Melayu mane paham? ade ke orang Cina nak datang baca?"
Isk3... sungguh jahil aku... agama Islam bukan untuk orang Melayu je.. tapi untuk orang Cina... orang India gaks...

Situasi 2
Di suatu petang yang anginnya sepoi-sepoi bahasa, lokasi di KTT juga, aku sedang baca al-Quran. (al-Quran tanpa translation)... entah kenapa, aku tetibe jer terpikir (padahal dah nak dekat berbelas-belas tahun aku baca Quran).. kenapa Quran dalam bahasa Arab? Bestla orang Arab coz dapat paham.. Aku ni... Aku tak paham langsung apa yang aku baca...
Isk3... sungguh jahil aku... Quran dalam bahasa Arab coz Nabi Muhammad S.A.W orang Arab, dan aku sepatutnya baca translation untuk paham, baca tafsir gak untuk tambahkan kefahaman, dan master bahasa arab untuk lebih 'feel' al-Quran!

Situasi 3
Setahun / 2 tahun kemudian, di dalam bas 175 if i'm not mistaken.. (arghh, lantakla tak penting pun)... sewaktu pulang dari didactic centre, aku berborak-borak dengan sorang budak arab. Borak punya borak, sekali beliau tanya aku;

Dia : Are u a muslim?
Aku : (dalam hati).. ko tak nampak ke aku pakai tudung minah? grrr!!
(kat mulut ) yes?
Dia : But u don't know arabic?
Aku : blablabla (jawapan skema la.. mesti same dengan jawapan korang punya.. huhu)
(dalam hati) ape kau pikir agama Islam untuk orang Arab jer? woha!
huarghh!! husnuzon la m*ngk*k!!! (marah aku pada diri sendiri)

Kesimpulan
Islam sesungguhnya agama untuk semua. Tak kisah ler Arab ke, Melayu ke, Cina ke, India ke, Taiwan ke, Norway ke, Sweden ke, Denmark ke, Finland ke.. (blablabla)
Racism/ nationality/ whatsoever semakna dengannya are meaningless for our hereafter!
but in this world, it's meant to show people how Great Allah is.... to decide whatever He wants anything to be...

Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu
dari lelaki dan perempuan dan
Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan
bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan.
Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah
orang yang lebih takwanya di antara kamu.
Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya.
( 49 : 13 )

No comments:

Post a Comment