Nov 24, 2009

Demi masa!

To those medical students yang super-busy nak khatamkan buku teks neuroanatomy, biochemistry, pathology atau apa2 pon buku yang ada on your study tables tu, let’s do some calculations here :)

Sila refer to calendar dan jam dinding, jam tangan atau jam loceng masing2.

In 1 day, we have 24 hours. Each hour has 60 minutes. Each minute has 60 seconds;

1 x 24 x 60 x 60 = 86 400 seconds in 1 day!

If only every seconds could be converted to 1 zl, we would be millionaires in less than 2 weeks!

We have 86 400 seconds in 1 day, but why people still complaining on how little time they have?

So much to do, so little time, huh?

Wahai kita2 yang asyik takde masa ni, masa ni juga ciptaan Allah Yang Maha Mencipta. Allah menguasai masa dan setiap detik dunia. Allah bersumpah dengan masa dalam firmanNya:

وَالْعَصْرِ (1) إِنَّ الإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ (2) إِلاَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ (3).

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan kesabaran.

(al-‘Asr, 103:1-3)

Melalui 3 ayat ni, jelas lagi bersuluh, ‘Sesungguhnya manusia itu...’ iaitu kita2 la kan.. berada dalam keadaan rugi yg sgt2 rugi. Kalau tak nak rugi, we have to:

1. Beriman:

Beriman kepada Allah, malaikat, kitab, rasul, hari kiamat, qadha & qadar.. eleh, mesti kita2 sume dah hafal dah rukun iman ni kan.. hehe.. tapi ada ‘feel’ tak itu iman? Oopps..

2. Beramal soleh:

Dan katakanlah: “Beramallah kamu, maka Allah dan Rasul-Nya serta orang-orang yang beriman akan melihat apa yang kamu amalkan; dan kamu akan dikembalikan kepada (Allah) Yang Mengetahui perkara-perkara yang ghaib dan yang nyata, kemudian Dia (Allah) akan menerangkan kepada kamu apa yang kamu telah amalkan.”

(al-Taubah 9:105)

Amal soleh bukannya solat, puasa, baca quran je ek. Baca buku medic.. call mommy daddy pon amal soleh gak, insyaAllah..

Sabda Rasulullah SAW,

“Demi Allah yang jiwaku berada di tangan-Nya, kalau kalian sentiasa dalam keadaan seperti ketika bersamaku dan kalian sentiasa berzikir, nescaya para malaikat akan menemani kalian di atas tempat tidur dan juga di jalanan. Akan tetapi wahai Hanzhalah, segala sesuatu ada masanya.” (Baginda mengulanginya tiga kali).

(HR Muslim)

3. Berpesan2 dgn kebenaran dan dgn kesabaran:

Anda2 yang tahu silalah bagitahu kami2 yang tak tahu ni mana salah mana betul.. and ingat2kanlah yang pelupa yang kita kene sabar dalam meghadapi musibah dan dalam mentaati perintah Allah.

Masa adalah satu unsur yang tetap, takleh nak ubah2. 1 jam ada 60 minit je, takleh nak pendekkan jadi 30 minit. 1 hari ada 24 jam je, takleh nak panjangkan jadi 30 jam sebab esok ada test and nak study lebih sket hari ni. Masa takleh nak patah2 balik. Kita yg kene kejar masa sebab masa takkan kejar kita.

‘Benda yang paling jauh adalah masa lampau”.

-Imam Ghazali-

That is the fact, but we act like the time is waiting for us.. mana taknye, lepas Subuh gi sambung tidur sampai 8-9 pagi. Jangan la kerugian waktu pagi yang barakah ini..

Rasulullah SAW pernah berdoa, “Ya Allah! Berkatilah umat aku pada pagi hari”.

(HR Abu Daud)

Dan macam2 lagi la kot yang kita dok buat hari2, bende kecik je kot tapi rupanya bende2 ni la yang curi masa kita, e.g. facebook, Korean/Japanese/American/ Nur Kasih drama.

So kiranya masalah sekarang ni bukanlah salah masa, tapi salah diri sendiri. Takde masa nak baca quran sebab nak baca buku, tapi ada masa nak reply komen kat facebook. Takde masa nak join halaqah, tapi ada masa nak tengok dramas/movies.

We have to learn to prioritise and focus. That’s why we begin every acts with doa and niat, so that our brains could lead us back to the track in case we are distracted by something else.

Sabda Rasulullah SAW,

“Sesungguhnya Allah Ta’ala mengasihi jika seseorang itu beramal, dia beramal dengan cemerlang”.

(HR Baihaqi)

Jangan lokek sedekahkan masa.

“Bandingan (derma) orang-orang yang membelanjakan hartanya pada jalan Allah, ialah sama seperti sebiji benih yang tumbuh menerbitkan tujuh tangkai; tiap-tiap tangkai itu pula mengandungi seratus biji. Dan (ingatlah), Allah akan melipat gandakan pahala bagi sesiapa yang dikehendaki-Nya, dan Allah Maha Luas (rahmat) kurnia-Nya, lagi Meliputi ilmu pengetahuan-Nya”.

(al-Baqarah 2:261)

Ayat kat atas ni cerita pasal dividen 700x harta yang diinfakkan. Kalau kita guna analogi yang sama untuk sedekah masa, insyaAllah, dengan masa yang kita luangkan untuk saling mengingati, Allah akan melapangkan masa untuk kita2 sume supaya kita ada masa nak study and buat kerja2 bermanfaat. Ingat, Allah menguasai masa.

Semoga satu jam masa yang kita korbankan untuk duduk berkumpul, mendengar dan memberi peringatan kepada orang lain diberkati oleh Allah. Berkat itu adalah hadiah daripada Allah atas usaha kita yang mungkin tak seberapa, contohnya macam makan sikit tapi kenyang, belajar sikit tapi result exam gempak.

Islam dan study itu seiring sejalan, bukannya seperti main jongkat-jongkit :)

2 comments:

  1. salam.. wahh~!!
    superb la, mira!!
    sedeyhnye.. kalo boleh saye nak kembali ke mase silam.. nk, sangaaat.. sedeyh gle... T_T

    -jazakillah!-

    ReplyDelete
  2. salam!

    terima kashiss!
    :)

    ReplyDelete