Nov 6, 2009

tegur menegur.


dari ibnu mas'ud r.a berkata rasullullah s.a.w bersabda:

" sesungguhnya kerosakkan yang mula pertama terjadi pada bani israel iaitu bila seseorang bertemu kawannya dan berkata "wahai kawanku, bertakwalah kamu kepada Allah dan tinggalkanlah apa yang engkau lakukan itu kerana perbuatan itu tidak boleh kau lakukan". kemudian pagi harinya, ia bertemu lagi dan kawannya juga sedang melakukan perbuatan terlarang itu tetapi ia tidak mengingatkan nya lagi, bahkan ia mengawaninya untuk makan-makan, minum-minum dan duduk-duduk. bila mereka telah berbuat seperti itu semua, maka Allah mengunci hati masing-masing dari mereka itu. kemudian rasulullah s.a.w membacakan ayat al-Quran yang ertinya

telah dilaknati orang-orang kafir dari bani israel dengan lisan Daud dan Isa putra Maryam. yang demikian itu disebabkan kerana mereka derhaka dan selalu melampaui batas. mereka satu sama lain tidak melarang perbuatan mungkar yang mereka perbuat. sesungguhnya amat buruklah apa yang selalu mereka perbuat itu. kamu melihat kebanyakkan dari mereka tolong menolong dengan orang-orang yang kafir (musyrik). sesungguhnya, amat buruklah apa yang mereka sediakn untuk diri mereka iaitu kemurkaan Allah kepada mereka; dan mereka akan kekal dalam siksaan. sekiranya mereka beriman kepada Allah, kepada nabi yakni Musa dan kepada apa yang diturunkan kepadanya (nabi), nescaya mereka tidak akan mengambil orang-orang musyrikkin menjadi penolong-penolong, tapi kebanyakkan dari mereka adalah orang-orang yang fasik." (5: 78-81)

kemudian beliau bersabda pula:"jangan demikian, demi Allah, kamu sekalian harus mengajak untuk berbuat baik ( amar makruf) dan melarang dari perbuatan mungkar (nahi mungkar) cegahlah orang yang berbuat aniya dan kembalikanlah ia kejalan yang benar serta kamu harus membatasi diri didalam mengajak kebenaran itu (jangan ikut melakukan yang dilarang Allah); atau kalau tidak nescaya Allah mengunci hati masing-masing dari kamu sekalian kemudian Allah akan mengutuk kamu sebagaimana Ia telah mengutuk bani israel". (hadith riwayat Abu Dawud dan at-Tarmidzi)

"jikalau engkau melihat umatku takut berkata kepada orang zalim, "engkau orang zalim" maka ucapkanlah selamat tinggal kepada mereka" (hadith riwayat ahmad dan al-hakim)

credit:komik dakwah dan kuliah..kerja..nikah oleh mas udik abdullah.

No comments:

Post a Comment