Nov 29, 2009

Nak BaBy Gurl, Tak Nak BaBy Boy...(^_^)v





(Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh…Entry kalini bertujuan utk membetulkan fakta yang diberi mengenai kisah Saidina Umar R.A sewaktu program kita baru2 ini.…Harap maklum..)



"Sebelum disapa sinar iman

Kau bagaikan singa yang mengganas

Membunuh anak perempuanmu

Tanpa rasa belas dan kasihan

Dipandu hati sekeras batu

Jahiliah yang menyesatkan..."


Tajuk: Aku Hanya Umar

Kumpulan: HIJJAZ



Inilah antara lirik nasyid yg menceritakan ttg sejarah hidup Saidina Umar. Banyak sgt kisah Saidina Umar yg blh kite bincangkan..tp harini, kite nak petik kisah Saidina Umar membunuh anak perempuannya..


Kite sume pun sedia maklum ttg kisah ni kan? Sume tau kan?? kisah ni saaangat la popular..tersebarkan meluas, kat mane2 pun blh dpt, website, blog, even dalam ceramah2 pun ade..


Diceritakan pada waktu Jahiliyyah, Sayyidina Umar r.a. adalah seorang yang sgt berhati keras, sehingga sanggup membunuh anak perempuannya sendiri. Dibawa anaknya ke padang pasir, digalinya lubang, pastu ditanam anak pmpuannya hidup2..Hal ini kerana antara adat orang Jahiliyyah ialah membunuh anak perempuan.






Bro & Sis sekalian,


Kalau kite tgk, sekali imbas, secara tidak langsung kisah ini memperlihatkan bagaimana Islam boleh mengubah hati seseorang itu daripada keras seperti batu sehingga mampu menjadi seorg yg terbilang selepas mendapat Islam.


Namun begitu kawan2 sekalian, adakah kita pasti bahawa sejarah ini berasaskan kepada sumber yang benar-benar sahih??


Dalam hal ini, seorang sarjana Hadith kontemporari, Muhammad Asri Yusoff, telah mengemukakan hujah bahawa sejarah ini adalah salah satu bentuk pemesongan sirah, yang tidak langsung ada asasnya. Muhammad Asri telah membawa hujah-hujah berikut yang boleh mempertikaikan kesahihan cerita ini:


Pertama:


Mengikut sejarah kaum Arab, tidak ada satu pun sumber sejarah yang boleh dipertanggungjawabkan bagi membuktikan bahawa adat menanam anak perempuan hidup-hidup ini dilakukan oleh qabilah Quraisy, dan tidak ada pun sumber yang menyatakan bahawa kabilah Quraisy pernah menanam anak perempuan mereka. Adat ini hanya berlaku dalam masyarakat Arab jahiliyyah oleh SESETENGAH kabilah sahaja iaitu Bani Tamim dan Asad, kerana mereka bimbang kepapaan mereka.


Dalam masyarakat Arab jahiliyyah, terdapat mereka yang amat MENENTANG budaya menanam anak perempuan ini antaranya ialah Sa'sa'ah bin Najiah dan Zaid bin Amar bin Nufail. Dalam Sahih Bukhari disebutkan bahawa Zaid bin Amar bin Nufail tidak terpengaruh dengan masyarakatnya yang menyengutukan Allah dan mengamalkan saki baki ajaran nabi Ibrahim. Beliau pernah berkata, "Jika kamu suka anak perempuan kamu, kamu bolehlah mengambilnya, atau kalau kamu tidak mahu biarkan anak-anak perempuan ini bersama saya. " Dan Zaid bin Amar ini adalah sepupu kepada Umar. Ini membuktikan budaya menanam anak perempuan adalah bukan budaya kaum keluarga Umar.





Bro & Sis yang disayangi,


Point yg kedua:


Saidina Umar telah menggunakan gelaran Abu Hafsin. Sudah menjadi adat kaum Arab menggunakan gelaran dengan anak sulungnya. Gelaran Saidina umar ini merujuk kepada anak perempuan sulungnya iaitu Saiyyidatina Hafsah. Umar mempunyai 9 anak lelaki dan 4 anak perempuan. Daripada isteri pertama Umar,Zainab binti Maz’un beliau mendapat tiga anak iaitu: Hafsah, Abdullah dan Abdul Rahman al-Akbar. Sewaktu Nabi (s.a.w) diutuskan menjadi Nabi, Sayyidina Umar r.a time tu berumur 27 tahun. Anak2 Saidina Umar r.a yang lahir sebelum Islam semuanya MASIH HIDUP. Mereka ialah Ummul Mukminin Hafsah, Abdullah bin Umar dan Abdul Rahman.


Maka di sini anak perempuan manakah yang telah dibunuh oleh Umar??


Dan kalau betul2 beliau bencikan anak perempuan, mengapa Saidina Umar menggunakan gelaran Abu Hafsin(Bapa Hafsah)??







Selain daripada alasan yang disebutkan tadi, adakah logik Sayyidina Umar r.a mengetahui jantina sebenar anaknya hanya setelah anak itu berumur 4 tahun(setelah anak dia hidup dgn dia selama 1460 hari atau 35040 jam)??


Kawan2 sekalian,


Sebenarnya tiada bukti jelas mengatakan Umar telah membunuh anak perempuannya, daripada sumber yang boleh dipercayai. Sumber yang boleh dipercayai dalam erti kata terdapat sanad2

atau sandaran2 yang terdiri daripada perawi2 yang boleh dipercayai. Dalam sahih bukhari, muslim, dan kitab-kitab hadis yang masyhur, tidak ada pun kisah ini.


Dalam kitab Sunan al-Darimi, terdapat kisah seorang lelaki yang mengadap Rasulullah yang mengaku membunuh anak perempuannya, tetapi dia bukanlah Saidina Umar, dan hadis itu sendiri adalah hadis yang munqati' (yang terputus banyak sanad)nya yang jelas tidak diterima sebagai sahih.


P/s: Saya memohon maaf di atas kesilapan info yang diberikan..ape2 pun, moga kite dapat mengambil i’brah dari kesilapan ini..insyaALLAH..tp, nk ditegaskan kat sini, jgn lupa hadis logam kite tu~ manusia akan jadi hebat kalau dia faham islam..insyaALLAH..




Nabi (s.a.w) bersabda,

“Perkara-perkara yang telah dilakukan oleh mereka di zaman jahiliah telah dihapuskan oleh Allah (s.w.t) dengan masuknya mereka ke dalam Islam. Sekarang mulakanlah amalan-amalan yang lain.”

(Sunan Daarimi, jilid 1, ms. 3)


Moga yang memesan lebih mengingati dari yg dipesan..


Wassalam..

4 comments:

  1. betol eh cmtu?sbb penah dgr citer..1day ade sahabat2 Umar nampak Umar kt masjid..ttibe die nges tibe2 die gelak..sahabat tye kat die nape die nges..then die ckp tringat dosa die dlu yg penah bunuh anak perempuan sdiri.die gelak pulak sbb die teringat dgn kebodohan die..

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah...terima kasih..

    ReplyDelete
  3. ya Allah, selama ni percaya je tanpa mencari kebenaran..

    jzkk..

    ReplyDelete