Feb 21, 2009

AL QURAN AKAN HILANG DAN ILMU AKAN DIANGKAT..



Sabda Nabi:

Daripada Huzaifah bin al-Yaman r.a. berkata: Rasulullah s.a.w bersabda;

"Islam akan luntur (lusuh) seperti lusuhnya corak (warna-warni) pakaian (bila ia telah lama dipakai), sehingga (sampai suatu masa nanti) orang sudah tidak mengerti apa yang dimaksudkan dengan puasa, dan apa yang dimaksudkan dengan sembahyang dan apa yang dimaksudkan dengan nusuk (ibadat) dan apa yang dimaksudkan dengan sedekah.Dan al-Quran akan dihilangkan kesemuanya pada suatu malam sahaja, maka (pada esok harinya) tidak tinggal dipermukaan bumi daripadanya walau pun hanya satu ayat.

Maka yang tinggal hanya beberapa kelompok daripada manusia, diantaranya orang-orang tua, laki-laki dan perempuan. Mereka hanya mampu berkata, "Kami sempat menemui nenek moyang kami memperkatakan kalimat "La ilaha illallah", lalu kami pun mengatakannya juga".

Maka berkata Shilah (perawi hadis daripada Huzaifah), "Apa yang dapat dibuat oleh La ilaha illallah (apa gunanya La ilaha illallah) terhadap mereka, sedangkan mereka sudah tidak memahami apa yang dimaksudkan dengan sembahyang, puasa, nusuk, dan sedekah"?

Maka Huzaifah memalingkan muka daripadanya (Shilah yang bertanya). Kemudian Shilah mengulangi pertanyaan itu tiga kali. Maka Huzaifah memalingkan mukanya pada setiap kali pertanyaan Shilah itu.

Kemudian Shilah bertanya lagi sehingga akhirnya Huzaifah menjawab, "Kalimat itu dapat menyelamatkan mereka daripada api neraka" (Huzaifah memperkatakan jawapan itu tiga kali).

~Hadis Riwayat Ibnu Majah~


Nauzubillah!!!

Bayangkan kawan-kawan satu hari nanti Islam adalah hanyalah sekadar nama. Anak cucu kite hanya mengenal Islam dengan kalimah la ilahaillallah. Walau bagaimanapun Allah swt. dengan belas kasihan dan rahmatNYA masih lagi menghargai keimanan mereka yang sedikit itu dan akan memasukkan mereka ke dalam syurga.

Kenapa Allah sangat pemurah untuk kurniakan mereka syurga walaupun mereka langsung tak tahu ape itu Islam?Sebab mereka adalah golongan yang tak mengetahui.

Tapi,ape pulak balasan Allah kat kite semua yang tak menjalankan tanggungjawab kite utk memberitahu mereka tentang Islam? nauzubillah..sama-sama kite fikir.


Peringatan iklas dari Warga Filtrowa....

No comments:

Post a Comment