Nov 26, 2012

Street Dakwah - Roze Milosci w Waszawie (Roses of Love in Warsaw) 17.11.12


Assalamualaikum...

Alhamdulillah, dengan izinNYA, diri ini turut sama dalam satu usaha yang dikelolakan oleh sekumpulan anak muda di bumi Warsaw ini. Pengalaman yang diperolehi dalam aktiviti yang julung kalinya diadakan ini sangat-sangat berharga dan memberi pengajaran yang mendalam pada saya dan juga semua yang terlibat. Dengan idea memberikan bunga ros kepada pejalan-pejalan kaki di beberapa lokasi strategik sekitar kota Warsaw, yang terlekat padanya nota kecil menerangkan tentang Islam dan Nabi Muhammad SAW, idea ini sangat menarik malah satu cara dakwah yang sangat berhemah dan lembut kepada jiwa manusia. MasyaAllah! Moga Allah mencucuri rahmatNYA pada semua yang berusaha.







Di kesempatan ini, saya tergerak untuk menulis beberapa kisah yang bisa saya kongsikan sepanjang sesi pemberian ros ini yang merupakan juzuk terakhir selepas segala persiapan, pengelolaan dibuat oleh sahabat-sahabat lain...






1. Ketika memberikan bunga kepada makcik & pakcik yang telah lanjut usianya, mereka sangat gembira apabila menerima bunga ros ini. Ditanya, “Co to jest? (What is is for?)”, jawapanku yang paling mudah, “Roze milosci i tutaj informacje (Its Roses of Love and here the information)”. Mereka tersenyum dan mengucapkan terima kasih sangat2. Itu sudah cukup menenangkan.

2. Satu ketika memberikan kepada seorang lelaki muda yang segak bergaya, dia melihat pelik mengapa saya hendak memberikan bunga kepadanya, lalu dia berkata, “Nie, Dziekuje bardzo (No, thanks so much)”. Itu biasa. Salah faham bisa berlaku.

3. Ketika seorang lelaki lain, menuju, kelihatan dia telah melihat nota yang diberi, terus dia menjawab, “Jestem katolicki (I’m catholic).” Ye, almaklum hampir 90% penduduk di Poland adalah Catholic Christian. “Nie problemu (No problem).” Sebab itu, kami hendak memberikan bunga ini kepada anda semua.








4. Sepasang pasangan suami isteri, ketika dihulurkan bunga, tersenyum lalu bertanya, “How much?”. “No, its free for you. Just don’t forget to read the information.”

5. Yang paling menarik, melintas seorang lelaki lalu dia berhenti apabila dihulurkan bunga kepadanya. Lalu dibacanya dengan penuh khusyuk. Saya bertanya, “You know why we give this roses?”.  Dia menjawab, “Yes, I know. Its very good job brother. Well done! ”. Saya, menjawab, “Thanks, hopefully you understand it.”Kemudian, dia menghulurkan kadnya pada ku, “I also have something for you.” Saya melihatnya, rupanya dia Jehovah’s Witness. Dia berlalu sambil berkata, “See you in heaven.”. Saya tersenyum memandangnya.

6. Bertemu dengan seorang makcik yang datang berkali-kali, katanya, “Prosze jeszcze jeden (Please, another one).” Setelah memberi 3 ros di tangannya, seorang kawanku berkata, ok dah2, gamaknya, hendak dijual kembali bunga2 ros percuma ni.  





Banyak lagi pertemuan-pertemuan yang berlaku. Dan banyak benda yang dapat kita reflek bersama. Pengalaman yang tak terhingga ini sangat mengajar diri ini yakni tidak mungkin kita akan dapat merasai erti sebuah pengorbanan ketika Nabi Muhammad SAW menyampaikan risalahNYA kepada orang2 di Makkah yang lebih jahil dan korup terhadap Tuhan yang Esa. Hanya apabila kita turun ke medan amal nya, kita akan tahu.

Kesabaran sangat ditagih dalam usaha seperti ini. Di depan mata sendiri, saya melihat bunga-bunga ros yang berkembang itu dilambung ke dalam tong sampah. Ada juga yang mencabut nota yang diberikan dan bunganya diambil. Memang begitulah lumrah dan cabarannya. Dalam keadaan seperti ini, apa yang kita perlukan hanyalah bersabar. Yang penting, teruskan memberi disertai senyuman kepada mereka. Hidayah Allah itu milikNYA. Kita hanya berusaha. Kerna kita tidak tahu, dari mana hidayah Allah itu datang.

Dan antara yang paling menyentuh hati ini ialah ketika melihat ramainya orang yang telah menerima sentuhan dakwah umum ini. Kelihatan bunga ros bertebaran di bawa di mana-mana. Moga apa yang mereka terbaca itu akan meletakkan satu ingatan/remark kepada akal dan hati mereka tentang Islam dan akhlak Nabi Muhammad SAW. Mungkin suatu hari nanti, ia akan membuka mereka untuk mencari tentang islam dan mendapat hidayahNYA. Insya Allah, moga Islam berkembang mekar di bumi Poland ini sepertimana berkembangnya ros-ros yang telah tersebar. Allahumma ameen.

Allahumma solli ‘ala Muhammad, wa ‘ala ‘alihi wa sohbihi wassalam. 





Penulis:
Muhammad Saifullah Shaarani
Pelajar Perubatan Tahun 5
Medical University of Warsaw

3 comments: