Jan 13, 2015

Weekly IPIPnews Wrap-up (5/1/2015-13/1/2015) ~IKATAN PELAJAR ISLAM POLAND

DALAM NEGARA:

Dua beradik ditemui

- Read more at: http://www.hmetro.com.my/node/22711#sthash.bDqBrmuO.dpuf 


Johor Bahru: Dua beradik berusia lapan tahun dan sebelas tahun yang didapati hilang selepas mereka keluar membeli minuman di sebuah kedai tidak jauh dari rumahnya di Jalan Pinang 52, Taman Daya,  dimaklumkan pihak polis sudah menemui kanak-kanak terbabit esok pagi selepas dilaporkan hilang.
Ibu saudara mangsa, Azrizah Ahmad, 44, berkata, keluarganya menerima panggilan daripada pihak polis memaklumkan kanak-kanak berkenaan sudah ditemui.

Remaja berhati mulia

 - Read more at: http://www.hmetro.com.my/node/22510#sthash.B1umIXbH.dpuf


“Bagi saya, susah hendak jumpa orang macam dia yang ikhlas dan saya andaikan dia seorang yang berhati mulia. Jika dia tidak memulangkan semula beg itu, mungkin hari jadi saya yang ke-28 (6 Januari) paling sukar dilupakan,” kata Norman Berahim. Norman berkata demikian apabila diminta mengulas mengenai sikap remaja, Mohd Syaqir Japarudin, 17, yang memulangkan semula RM1,600 tunai yang hilang ketika dia menunaikan solat di Masjid Negeri Sabah, Kota Kinabalu, pada 7 petang, 5 Januari lalu.

Jumlah mangsa banjir di Pahang meningkat, Kelantan, Perak dan Johor semakin baik

-Read more at:http://www.astroawani.com/news/show/jumlah-mangsa-banjir-di-pahang-meningkat-kelantan-perak-dan-johor-semakin-baik-52133?cp

Jumlah mangsa banjir di Pahang meningkat, Kelantan, Perak dan Johor semakin baik

KUALA LUMPUR: Jumlah mangsa banjir yang ditempatkan di pusat pemindahan dilaporkan sedikit meningkat di Pahang, sementara di Kelantan, Perak dan Johor terus menunjukkan penurunan.

Jumlah keseluruhan mangsa di empat negeri berkenaan kini 4,434 berbanding 4,569 petang tadi.


Mejar Zaidi dihukum buang kerja oleh Mahkamah Tentera

KUALA LUMPUR: Mejar Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) Zaidi Ahmad telah dijatuhkan hukuman buang kerja daripada perkhidmatan Yang di-Pertuan Agong serta-merta selepas didapati bersalah di atas dua dakwaan melanggar protokol mendedahkan masalah dakwat kekal yang digunakan dalam pilihan raya umum Mei 2013.

Keputusan itu dibuat oleh Yang Dipertua, Kolonel Saadon Hassan yang mengetuai panel lima anggota yang terdiri daripada Leftenan Kolonel Zainurin Mohd. Dom, Mejar Khuzairi Mohd. Arshad, Mejar Khairul Nizam Taib dan Mejar S. Nadzeer Salehuddin.

Dalam satu laporan Berita Harian, Saadon berkata tindakan Zaidi berdiam diri ketika dipanggil membela diri sudah cukup untuk mensabit kesalahannya.

Zaidi dilaporkan menuturkan  ‘jumpa nanti di mahkamah Allah’, selepas mahkamah rayuan membenarkan beliau menampilkan saksi untuk menyokong rayuan bagi hukuman lebih ringan.


Benci pada perlakuan buruk, bukan si pelakunya, kata Imam Muda Asyraf

KUALA LUMPUR: Perlakuan tidak senonoh kerana terlalu obses dengan artis sehingga melibatkan aksi bersentuhan dan menunjukkan keintiman lebih-lebih lagi bagi yang bukan muhrim jatuh hukum yang sangat jelas iaitu haram.

Perkara tersebut dijawab oleh Imam  Muda Muhammad Asyraf Mohd Ridzuan melalui Twitternya ketika ditanyakan oleh Astro AWANI.

“'Ilm ma'lum bidhdharurah. Maksudnya: Satu hukum yang tidak perlu belajar tinggi-tinggi. Semua orang tahu ia jelas haram,” tuit Asyraf.

Dalam siri tuitnya selepas soalan itu diajukan, penceramah bebas itu turut mengingatkan umat Islam agar  membenci sesuatu perlakuan yang bertentangan dengan ajaran Islam tetapi dan bukan membenci si pelakunya.

“Ini kerana di pelaku juga berkemungkinan lebih baik daripada kita suatu masa nanti,” katanya.

Tweet tersebut susulan selepas tersebar video artis kpop, B1A4 mencium dan memeluk gadis melayu bertudung yang naik ke pentas


LUAR NEGARA:

AirAsia QZ8501: Kotak hitam kedua berada di Jakarta untuk dianalisis

-Read more at:http://www.astroawani.com/news/show/airasia-qz8501-kotak-hitam-kedua-berada-di-jakarta-untuk-dianalisis-52130?cp

AirAsia QZ8501: Kotak hitam kedua berada di Jakarta untuk dianalisis

Pihak berkuasa Indonesia mengesahkan menjumpai kotak hitam kedua pesawat AirAsia Indonesia QZ8501. Kotak hitam kedua yang mengandungi perakam suara kokpit itu kini berada di Jakarta untuk dianalisis.

Ketua Majlis Keselamatan dan Pengangkutan Indonesia (KNKT), Tatang Kurniadi berkata sebelum itu beberapa pegawai bertanggungjawab telah ditugaskan mengambil kotak hitam tersebut dari kapal KRI Banda Aceh dan menerbangkannya ke Pangkalan Bun.

Indonesia bom kapal nelayan Malaysia 

-Read more at:http://www.sinarharian.com.my/global/indonesia-bom-kapal-nelayan-malaysia-1.348968

Gambar menunjukkan kapal milik nelayan Malaysia yang diletupkan semalam. - Foto ihsan Kompas.com

BELAWAN - INDONESIA. Pihak berkuasa Polda Sumut dilaporkan telah meletupkan sebuah kapal nelayan milik Malaysia, baru-baru ini. Kapal tersebut yang bernombor pendaftaran PKFA 7738 ditangkap selepas menceroboh dan menangkap ikan di Pandan Islet.

Disember lepas, Duta Besar Indonesia ke Malaysia, Herman Prayitno mengesahkan cadangan pengeboman kapal asing yang menangkap ikan secara haram di perairan negara itu.

“Anak kapal akan diselamatkan terlebih dahulu, kemudian apabila kapal sudah kosong baru dibom untuk menenggelamkannya.

Charlie Hebdo

Read more at:http://www.astroawani.com/news/show/edisi-terbaharu-charlie-hebdo-terus-siarkan-karikatur-nabi-muhammad-52072?cp

Edisi terbaharu Charlie Hebdo terus siarkan karikatur Nabi Muhammad

Serangan di pejabat akhbar Charlie Hebdo Rabu lalu yang menyebabkan 12 orang terbunuh itu masih diselubungi dengan tanda tanya.
Motif serangan ke atas pejabat akhbar itu belum disahkan, namun umum mengetahui majalah mingguan itu sentiasa mengundang kemarahan umat Islam kerana kerap menerbitkan karikatur yang menghina Nabi Muhammad SAW dan agama Islam, di samping agama lain dan individu.

Terbaru, Charlie Hebdo akan menyiarkan edisi khas karikatur Nabi Muhammad yang bakal dikeluarkan Rabu ini, juga akan diterbitkan dalam 16 bahasa untuk pembaca sedunia, ujar salah seorang kolumnisnya, Patrick Pelloux.

Peguam Charlie Hebdo, Richard Malka, memberitahu kepada sebuah stesen radio tempatan bahawa edisi itu akan secara 'terang-terangan' mempersenda Nabi Muhammad semata-mata untuk membuktikan bahawa para pekerja penerbitan itu tidak akan tunduk pada tekanan kumpulan ekstremis.




No comments:

Post a Comment