Jan 24, 2009

Luahan Achmed...


Assalamualaikum wbt kepada komuniti muslim di Poland dan kepada mereka yang membaca blog IPIP. Pertama sekali terima kasih atas segala komen saudara dan saudari yang diberikan kepada artikel terdahulu. Saya berasa cukup tersentuh dengan teguran dan sokongan yang diberikan. Artikel terdahulu sememangnya ditulis oleh Achmed, seorang muslim yang tidak lari daripada membuat kesilapan. Terima kasih kerana mengingatkan saya bahawa surat saya merupakan suatu umpatan……diharap kesilapan yang sama tidak akan berulang lagi. Saya akan terus menulis dan mengharapkan kritikan, teguran dan sokongan dari anda semua.


Saudara dan saudari.,


Surat itu dititipkan dan dipaparkan kepada siapa sebenarnya?Saudara Khairy atau parti pemerintah? Jawapan saya, dari hati dan pemikiran yang luhur, surat ini sebenarnya ditujukan kepada anda dan kita semua……..Mengapa perlunya surat itu dipaparkan? Bukankah ianya akan mengaibkan saudara Khairy? Isi yang tersurat sememangnya agak tidak menyenangkan….namun begitu surat itu jelas menunjukkan bahawa ianya merupakan teguran dan bukanlah hinaan atau cacian…. Berkatalah benar walaupun pahit……Saya tidak mengatakan bahawa isi kandungan di dalam surat itu benar, tetapi tidak juga menafikan…..Itu adalah tugas saudara dan saudari untuk mencari kebenaran yang mutlak. Inilah yang tersirat di dalam surat Achmed kepada saudara Khairy….mencari kebenaran….Saya ingin menjelaskan di sini bahawa antara yang terpenting di dalam hidup ini ialah mencari kebenaran dan kesahihan kepada setiap perkara.


Saudara dan saudari yang saya hormati,


Kita seharusnya bersyukur ke hadratNya kerana dilahirkan dalam sebuah keluarga muslim dan hidup sebagai muslim, insyaAllah… Namun begitu secara tidak langsung kita sebenarnya tidak mencari kebenaran dan kesahihan hidup kita.,,,kita taklid kepada apa yang ada. Bayangkan kita dilahirkan dalam sebuah keluarga kafir (nauzubillah) yang selesa, harmoni, penuh dengan kasih sayang, kemungkinan untuk tidak mendapat hidayah yang benar adalah agak tinggi dan mungkin kita akan terus berada dalam kesesatan. Taklid sememangnya telah diterapkan kepada kita sejak dilahirkan kerana kita menemui islam....secara percuma…tanpa usaha….tanpa pemahaman….dan tanpa pencarian. Atas dasar itu saya berfikir dan terus berfikir untuk mencari cara terbaik bagi menyampaikan perkara ini dan inginkan kesan yang mendalam….Untuk itu saya menulis mengenai politik semasa yang agak menarik supaya saya dan anda dapat bersama-sama menerapkan rasa dan sikap untuk terus mencari kebenaran, tidak pula berniat untuk mengundang kontroversi. Namun mungkin kerana terlalu ghairah…ianya membawa padah….sedar tidak sedar daging saudara seagama telah saya jamahi. Tetapi ada juga perkara yang baik dapat saya lihat di sini. Contohnya merupakan suatu perbincangan yang sihat…..di mana ada pertanyaan demi pertanyaan yang diajukan. Antara yang bertanya adalah saudari Izzah dan saudari Dina yang agak musykil dan ragu mengapa surat itu perlu dipaparkan di blog IPIP. Syabas diucapkan kepada saudari kerana mula memikirkan tentang kepentingan surat itu dipaparkan….ini permulaan untuk mencari kebenaran. ‘Hypothesis’ kerap kali bermula dengan pertanyaan…disusuli dengan ‘experiment’ dan sekiranya kebenaran terbukti….barulah ianya dapat diterima sebagai ‘theory’. Tidak perlu komentar saya ditujukan kepada saudari Liyana, kerana saya sememangnya menganggap beliau mempunyai pemikiran yang kritis. Seorang pelajar, hanya berumur 19 tahun, apabila saya menanyakan tentang isu surat Achmed kepada K.J......pantas kenyataannya bahawa kebenaran surat itu perlu dicari…..sedikit sebanyak penerapan sikap positif ini berlangsung secara tidak sengaja.


Saudara dan saudari,


Tidak sedarkah saudara dan saudari kelemahan kita, umat Islam kini adalah tidak mencari kebenaran. Ianya secara tidak langsung membawa kita ke arah kejumudan yang jitu. Kita pernah kuat….kita pernah hebat…. berteraskan rasa ingin mencari kebenaran. Lupakah saudara dan saudari kepada Ibnu Sina, Ibnu Khaldun, Ibnu Battutta, Al-Khawarizmi, Al-Tabari, dan Al-Razi serta tokoh-tokoh Islam yang lain? Mereka tidak menyempitkan akal dan fikiran serta sibuk mencari kebenaran dalam pelbagai bidang hingga membawa kejayaan kepada tamadun Islam yang agung. Lupakah saudara-saudari kepada keluarga Sumaiyah yang terlalu memahami Islam hasil pencarian kebenaran?


Kepada saudara atau saudari ‘tak suka politik’…. Sememangnya kadang kala politik itu boleh menyebabkan perpecahan...kehancuran...tetapi kita mampu mengubahnya melalui perbincangan yang sihat. Saya pasti saudara atau saudari adalah seorang yang berfikiran matang.....perpecahan tidak akan wujud sekiranya tiada ketegangan, dan ketegangan pasti tidak mendapat tempat sekiranya hal politik mahupun hal yang lain dibincangkan dengan rasional tanpa emosi.......emosi membunuh rasionalisme.....ini tidak dapat dinafikan.....


Terpulanglah kepada saudara dan saudari untuk memberi pandangan samada negatif atau positif terhadap penulisan saya......saya, Achmed seorang insan yang hina menerima segala pandangan saudara dan saudari. Terima kasih.


Yang benar,

Achmed si penjual permaidani


18 comments:

  1. MasyaAllah lupa rupanya kita selama ini...

    ReplyDelete
  2. salam..

    mahulah diingatkan kepada semua bahawa politik kepartian adalah sebahagian kecil dari politik islam.. rasulullah telah berpolitik sejak beliau di mekah dan sebelum di angkat menjadi rasul.. bagaimana beliau di terima baik di mekah adalah politik.. jadi berlakulah baik terhadap rakan dan masyarakat adalah politik yg lebih berkesan utk memikat hati rakan dan masyarakat.. jgn terlalu kecilkan skop politik insyaAllah..

    kepada saudara achmed dan yang lain, byk peringatan dan pengajaran dari peristiwa ini yg bole diambil sebagai tauladan.. insyaAllah,sume manusia akan mendapat hak msg2 di akhirat berdasarkan niat dan amalan.. insyaAllah..

    selamat bercuti kepada semua..

    -idris-
    si penjual kebab

    ReplyDelete
  3. salam jugak,
    Relaxler sume.Kata nak jadi umat yg kuat,jgn goncangla pasal mende ni. Btw mamat amed ni,eh silap..achmed ni dia punya tulisan suda bg promosi sama ini blog. Org len pun mesti go through artikel len kan? Jd objektif dakwah tu dptla dicapai..

    izmil
    menjual nasi ayam dan karipap

    ReplyDelete
  4. Betul. Setuju dgn Idris. Sori bukan nak memihak kepada mane2 pihak. cuma meluahkan buah fikiran setelah lama memendam. secara logik akalnya pn mcm mana kita nak bentuk negara Islam jika kita abaikan politik. kita benci politik. kita humban politik jauh dari hdup kita.POLITIK KOTOR!!POLITIK PENUH DGN KEBENCIAN!.Politik sebenarnya xkotor. Mungkin sebab keadaan iklim politik di Malaysia yg "tak dapat saya komen" menyebabkan sesetengah dari kita muak dan jelik. Kita generasi masa depan i/Allah kita boleh mengubahnya. kalau kita tgk di negara2 maju politik mewujudkan sebuah negara yang kuat. Wujudnya pembangkang menyebabkan kerajaan memerintah makin peka terhadap rakyatnya. So rasenye kita perlu ambil tahu tentang politik Kalo kita nak membawa negara kita lebih jauh lagi. Untuk bela Islam politik adalah satu elemen yang perlu.

    i/Allah sekadar mencoret.
    Khairul Hanan

    ReplyDelete
  5. Salam wbt.. alhamdulillah... maceh achmed ko delete post tu.. ak puas ati btol.. ngeh3...

    Ak cdangkan camni.. kalo achmed nk tegur khairy.. ape kata achmed blaja btol2 then dapatkan jwtn dlm krajaan.. pastuh kawan baik2 ngn khairy.. pastuh nasihat khairy ok?

    tak salah juge jikalau achmed join parti pembangkang... tp achmed janganla lupe ajak non muslim masuk islam ye? ajak prem, ben, chong, kiu, vajira etc masuk islam. agama islam kan satu2nye agama yg btol. so, kte kenela ajak org lain, btol x? org Islam pn kte kene ajak dye ikot ajaran Islam secare menyeluruh.

    by the way.. Achmed... memandangkan ko extra free utk mencari kebenaran, ak ade task utk ko... ak rase cm penting gle... sgt2 penting, in fact... if x keberatan, ko kontek ak bleh? emel/ sms... don worry.. ak janji ak x gtaw sesape sape ko sbnrnye... =)

    warweiwoo_promy@yahoo.com

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum
    ada hadis yg menyatakn,barangsiapa yg meninggalkn perdebatan,sdg dia dipihak yg benar,akan terbina utknya sebuah rumah ditgh syurga..

    maaf saudari, saya tidak mahu memanjangkan perbalahan dan cuba mengelakkan perpecahan. Sudah saya akui kesilapan saya. Harap saudari dapat menerimanya.
    -achmed-

    ReplyDelete
  7. salam..

    aduh kenapa ada lagi insan yang tak sudah2 ingin berkenalan dengan achmed? bukan nak memihak kepada sesiapa, tetapi tolonglah berfikiran matang..

    ada insan yang ingin achmed kerja kerajaan? macam mana sekiranya achmed ini kerakyatannya bukanlah dari Malaysia?

    soal prem dan ben, kenapa mesti achmed yang dakwah mereka? kenapa bukan orang lain yang 'lebih arif pasal agama' yang dakwah mereka?

    matanglah dalam menilai, jadilah sematang mungkin dalam usia yang muda..pesanan ini buat semua. Wassalam

    -KroplaBeskidu-

    p/s: baguslah tiada sesiapa yang ingin berjumpa dengan KroplaBeskidu, kerana KroplaBeskidu seorang yang pemalu :p

    ReplyDelete
  8. eh2.. achmed... izzah bkn nk berbalah... memng kami da tinggal kan perdebatan ni.. kami pon tawu hdis tu.. huehuehue.. tp.. kali ni.. izzah betul2 nk kasi task.. even ak pon da terjebak dlm kes dy.. kes mencari kebenaran... btol weyh~ ko kan ske mencari kebenaran... jum ah join.. malu2 puleks~

    -nad-

    ReplyDelete
  9. lupe plak... imah pon da terjebak..kikiki

    ReplyDelete
  10. izzah... lebiu 2,3,4,5!!! izzah jgn sedey2..=)

    -nad-

    ReplyDelete
  11. huhu.. tak... tak sedeyh pn... perkare dunie buat pe nk sedeyh2, kn? baik kte sedeyh pasal perkare akhirat~ huu~ lebiu! lebiu! lebiu! (sile bace dgn tade perasaan... kui3...) thanks soooo much! =)

    p/s: dah2.. ko jgn blas, nnt ak rase berslh kalo x blas blik.. hehe...

    ReplyDelete
  12. Apa2 je laaaa korang ni...makin besar makin spastik.....baik ikot saudara achmed pegi menjual karpet....

    ReplyDelete
  13. ahahah.. sori3... kami memng begini... sori.. sian korng.. terganggu pulak.. adeh~

    -nad-

    ReplyDelete
  14. korg ni... ni kan blog public.. ber'lebiu'2 lak..

    ReplyDelete
  15. bukan nak menyokong mana2 pihak,tapi saya nak utarakan pandangan saya..bukankah rasulullah saw bersabda
    "seseorang diantara kalian tidak dikatakan beriman sehingga dia mencintai saudaranya sebagaimana dia mencintai dirinya sendiri" (riwayat bukhari dan muslim)
    so,watpe nak malu tuk ber'lebiu2' disini??

    ReplyDelete
  16. oh~ oh~
    anonymous..
    lebiu~!! muahx! (sori, ak blom gosok gigi)...
    muahaha....

    ReplyDelete
  17. nape cam ade pesta 'lebiu' nih???? -hady-

    ReplyDelete