Dec 21, 2012

Its holiday time



Assalamualaikum dan salam winter kepada semua…

Sedar  tak sedar tahun 2012 dah nak habis dah. Jadi bertambah setahun  umur setiap daripada kita bukan?
Harap-harap tahun 2012 ini adalah tahun yang penuh dengan keberhasilan untuk semua.
Dan akhir tahun ini adalah antara masa-masa yang dinantikan especially untuk students di Warsaw ni.Sebab apa?Sebab cuti la guys! Yes,Christmas break selama 2 minggu untuk medical student adalah sangat berharga,lagi-lagi lepas exam setiap minggu

Bermulalah episode setiap orang akan merancang cuti masing-masing.Ada yang suka travel sorang.Pergi mana-mana pun seorang.Lone ranger la katakan.Tapi ada juga yang suka travel dalam group yang besar.

Tak kisah la travel berapa ramai,yang penting,jaga keselamatan diri dan rakan-rakan.(macam ayat untuk balik kampung masa raya pulak.)

As a muslim,penting ke kita untuk jalan-jalan ni?

Banyak ayat dalam Al-Quran yang meminta kita supaya berjalan-jalan atas muka bumi ni.Bila banyak,maksudnya benda tu penting bukan?Sebab itu Allah ulang banyak kali supaya kita ingat dan tak lupa.Macam study pharmacology,kena ulang berpuluh-puluh kali baru ingat nama ubat-ubat tu :)




“Katakanlah: “Berjalanlah di (muka) bumi, maka perhatikanlah bagaimana Allah menciptakan (manusia) dari permulaannya, kemudian Allah menjadikannya sekali lagi. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu” (Al Ankabut : 20).


Untuk berjaulah mesti la ada plan tempat mana nak pergi,siapa nak incharge,berapa bajet dan macam-macam lagi.Tapi actually apa yang paling penting dalam jaulah?

Pernahkah kita terfikir untuk apa kita berjaulah?





Umar bin Alkhatthab r.a. berkata, “Saya telah mendengar Rasulullah SAW bersabda, 
“Sesungguhnya sesuatu amal itu bergantung kepada niat. Penilaian Allah bagi setiap orang, ialah apa yang dia niatkan. Maka sesiapa berhijrah (dari daerah kafir ke daerah Islam) semata-mata kerana ta’at kepada Allah SWT dan Rasulullah SAW, maka hijrah itu diterima oleh Allah SWT dan Rasulullah SAW. Sebaliknya sesiapa berhijrah kerana keuntungan dunia yang dikejarnya, atau kerana perempuan yang akan dikahwini, maka hijrahnya bergantung kepada apa yang dia niatkan ketika berhijrah ke sesuatu tempat itu.”

The most important thing bila kita buat something adalah niat. Tak kisah lah apa yang kita buat,as long as kita niatkan untuk Allah dan Islam,InsyaAllah kita dapat pahala.

Takkan la nak sia-siakan jaulah yang mungkin selama seminggu tu just because kerana niat kita salah. Alahai,ruginya....

Rasanya masih belum terlambat untuk kita betulkan niat kenapa kita pergi jalan-jalan. Bukan sekadar nak happy-happy dengan members or nak tengok tempat-tempat best saja,tapi kita kena juga ingat ianya kerana Allah.








ADAKAH CUTI INI SATU NIKMAT ?

Setiap orang mungkin akan menjawab,''OF COURSE! Aku dah lama kelas,exam tiap-tiap minggu.Time ni la nak happy".

Ya,mungkin cuti ini adalah satu nikmat.Mungkin kita tak sedar cuti juga boleh menjadi satu ujian daripada Allah.Mesti ada yang bertanya,kenapa ujian?

Hakikatnya, masa lapang adalah satu ujian bagi seorang mukmin. Mengisi masa lapang dengan kebaikan itu sukar, sekiranya kita dikelilingi suasana yang tidak bersesuaian dengan kehendak kita.
Kita kena tahu,bukan waktu susah saja baru nak ingat Allah.Ada  orang time nak exam barulah nak banyakkan solat sunat semua.Bukan nak cakap benda tu salah.Tidak.Itu adalah usaha,tapi habit seperti itu salah.Yang patut kita buat adalah bila waktu susah kita banyakkan beribadat,dan perbuatan itu tak sepatutnya berhenti bila kita dah rasa senang.

Waktu lapang adalah sesuatu yang digelar ‘comfort zone’ bagi sesetengah orang.Time ni kita kata nak rest,enjoy the life,tapi secara tak langsung kekal dalam comfort zone actually menjadikan kita semakin jauh daripada Allah.

Boleh  meletup jugak kalau stay lama-lama dalam comfort zone tu. Janganlah macam tu yer?

Okay,rasa dah ckup panjang dah artikel ni. Have a nice and productive holiday.

Salam.

Penulis:

Syamsul Azwan bin Abdullah
Pelajar Perubatan Tahun 3
Medical University of Warsaw




No comments:

Post a Comment