Dec 1, 2012

SAHABAT~



Baby A : Baby mata besar  
Baby B : Baby menangis 

        *********************************************************************     
                                                                                                                                                       
Baby B : Mama kite marah kite,huhuhuhu
Baby A : laaaa,kenapa dia marah ko? Ko ada buat apa-apa tak?

Baby B : Kite tak tau,dia, tiba-tiba jer marah kite.
Baby A : Sudah-sudah,bawak bersabar banyak-banyak.Cube ko ingat balik ko buat apa satu hari ini.
Baby B : Kite cakap tak tahulah,manalah kite ingat (dengan meninggikan suara)
Baby A : Ok-ok,sebenarnya mak ko tak akan marah ko macam tu jer.Mesti ada sebab kenapa dia
                 marah.
Baby B :Mama kite jahat.kite, tak buat salah apa-apa, tiba-tiba jer dia marah kita. Tak nak kawan dengan
                 dia.

Baby A : Tak baik cakap macam tu,kecik hati mama ko dengar nanti. Berdosa tau.
Baby B : Habis tu kenapa dia marah kite?.
Baby A : Dia marah sebab dia sayang dekat ko,mesti ko ada buat apa-apa yang tak betul dekat mata dia.
Ibu mana tak sayang anak dia.

Baby B : Ya ker,kite ingatkan dia benci kat kite,sebab tu dia marah.
Baby A : Sebab tu aku nak ko pikir balik ko buat apa satu hari ini.
Baby B : Ok kite cube ingat.Pagi tadi kite bangun macam biase, pastu kite pergi main mainan sampai               tengah hari. Lepas tu mama ajak makan kite tak makan sebab seronok sangat main.
 Lepas tu tiba-tiba jer dia tengking kite. Lepas tu kite terus jumpa awak.

Baby A : Owh,patutlah dia marah.Sekarang baru aku faham.
Baby B : Eh-eh,kite ada wat salah ke,setahu kite mana ada wat salah.Tak baik tau tuduh-tuduh.
Baby A : Aku rasa ko tak perasan sebenarnya.Aku rasa mak ko marah sebab ko tak makan tengah             hari. Ko main sampai lupa nak makan.Tak elok macam tu.
Baby B: Sekarang ni awak dah macam mak kite.Kite ingat kalau jumpa awak,awak dapat tolong kite.
                Ini tak, awak pulak nak marah kite.Tak nak kawan la macam ni.

Baby A :Eh,jaganlah macam tu. Aku tak marah pun dekat ko. Aku tengah tolong ko sebenarnya                 sekarang ni.

Baby B : Awak wat kite sakit hati adalah,tolong apenyer tu!!!!.(lagi kuat tangisan dia)
Baby A : Ok-ok,aku mintak maaf.Aku tak ada niat pun nak sakitkan hati ko.Mak ko marah sebab ko      tak makan.Makanan kan buat kita cepat besar.Ko tengok aku,besar dan comel,sebab aku  kuat makan.Ko tak nak jadi comel macam aku ker?

Baby B :Nak-nak.Aku nak jadi comel macam ko.Maknanya aku kena makanlah kalau mama suruh.
Baby A : Haa,pandai pun.So lepas ni,ko kenalah makan kalau mama ko suruh.Dah-dah,jagan nangis         lagi,buruklah muka ko.Cube senyum sikit,baru comel.

Baby B : (tersenyum sambil mengesat air mata).Ok-ok,lepas ni kite akan buat apa yang mama suruh.
Baby A : haaah,kan comel macam ni.Dah-dah,jom kite jumpa mama ko dan mintak maaf dekat dia.Dia mesti tengah cari ko sekarang ni.

Baby B : kite rasa bersalah sangat dekat mama kita,kite tak sepatutnya buat macam tu dekat dia.Kite pun nak mintak maaf dekat awak.Tak pasal-pasal awak kena marah dengan kite tadi.Kite lega sangatlah  ada kawan macam awak.Terima kasih...(dengan tersenyum lebar sampai ke pipi)

Baby A : Baguslah ko dah sedar.Eh,ko tak buat apa-apa salah dekat aku pun.Tak apa,jangan risau aku                faham,ko tengah sedih masa tu. Ala,aku bukan baik sangat pun, aku cuma tolong mana yang mampu jer.

Baby B : Terima kasih awak, lepas ni kita janji tak buat macam tu lagi .Kite tak nak mama kite marah dekat kite lagi.

Baby A : Sama-sama,ko kan kawan aku sebab tu aku tolong ko.Camni kan bagus,kite kena ingat                 syurga di bawah tapak kaki ibu jadi kite kenalah jaga hati ibu.Jaganlahlah buat apa-apa yang  buat dia marah.Kesian kat mama .

Baby B :Ok-ok,lepas ni kite janji kite tak buat lagi. Tak sangka awak sanggup tolong kite even kite                marah awak tadi
Baby A :Tak ader masalah, lagipun  that’s what friend for kan?






Maka mereka berdua pun berjumpa dengan mama baby yang menangis itu.Baby menangis pun meminta maaf kepada mama dia atas kesalahan dia tadi.Persahabatan mereka berkekalan sampailah ke hari ini.


Carilah sahabat yang sanggup hidup susah-senang bersama.Bukannya sahabat yang datang di kala kita senang dan pergi dikala kita susah.Oleh itu berhati-hatilah dalam memilih sahabat.Sahabat yang baik  selalu menegur sekiranya kita berbuat kesalahan bukannya membiarkan kita  leka dengan kesalahan tersebut.Ingatlah semua sahabat yang baik akan membawa kita ke jalan yang benar dan sahabat yang buruk membawa kita ke lembah kehinaan.

Hadis al-Bukhari dari Abu Musa al-Asy'ari, bermaksud:

"Diumpamakan rakan yang soleh dan rakan yang jahat ialah seperti (berkawan) dengan penjual minyak wangi dan tukang besi. Penjual minyak wangi tidak akan mensia-siakan anda, sama ada anda membelinya atau hanya mendapat bau harumannya. Tukang besi pula boleh menyebabkan rumah anda atau baju anda terbakar, atau mendapat bau busuk."

Diharap semua terhibur dengan post kali.

Wassalam.





Penulis:
Iqmal Hakeem Isa
Pelajar Perubatan Tahun 3
Medical University of Warsaw

No comments:

Post a Comment