Dec 4, 2012

SANG BUDIMAN



Assalamualaikum..


Di  UIA gombak..di kedai runcit..Alia membawa satu buku nota bersama camera DSLRnya ..Tengah Alia hendak membayar di kaunter..Tiba-tiba buku notanya terjatuh...

Saudara:(tolong angkat buku nota Alia )

Alia:terima kasih..

Cashier: rm 13.20 dik..

Alia:(memberikan rm 13 dan beranggapan dia mempunyai syiling 20 sen di dalam begnya..setelah mencari,rupa-rupanya dia tidak mempunyai syiling tersebut..lalu Alia mengeluarkan duit rm 10) takde duit kecik akak..

Saudara:takpe,ambik duit ni..

Alia: (terkejut,dan tiada patah perkataan yang keluar dari mulutnya,namun hatinya berdoa moga Allah membalas kebaikannya)







Dalam hidup ini kita banyak mengambil remeh tentang kebaikan..Kadang-kadang kita rasa bukan kita yang perlu buat kebaikan itu,sebagai contoh apabila kita tengok orang buta hendak melintas,kita pandang sebelah mata sahaja..Dalam hati kita cakap,`dia bukan sedara aku,buat apa nak tolong.’..Kita seakan-akan angkuh dan tidak pernah merasakan itu adalah tanggungjawab kita untuk menolong orang tersebut,apatah lagi jikalau si fulan itu Islam..Semua orang Islam itu adalah bersaudara dan kita perlu menyayangi satu sama lain..

Jadi cerita di atas ini menjadi contoh betapa kadang-kadang kebaikan yang kecil boleh memberi impak yang besar dalam diri seseorang..Tambahan lagi selalunya manusia akan selalu ingat orang yang telah berbudi padanya sewaktu mereka dalam keadaan susah,jadi jangan pernah memandang enteng setiap bentuk kebaikan kerana boleh jadi sesuatu yang kecil dan tidak bermakna bagi kita adalah sesuatu yang penting dan besar maknanya pada orang lain..



Nabi s.a.w bersabda yang bermaksud: "Seorang muslim adalah saudara bagi muslim yang lainnya. Maka ia tidak akan menzalimi dan membiarkannya (menderita)." (Hadith Riwayat Imam Al-Bukhari)

even if my life is just a single drop,every drop of water leaves ripples-quoted

sekian,terima kasih..

PENULIS:

NURHAFISZA ABDUL HAMID
PELAJAR PERUBATAN TAHUN 3
MEDICAL UNIVERSITY OF WARSAW








No comments:

Post a Comment