Mar 29, 2013

ERTI HIDUP PADA MEMBERI



Do you know how we get fulfillment?
Do you know how you fulfilled at work? When you do something FOR someone else. It's the ONLY way we'll get that feeling.
Do you know what generosity is? Generosity is doing something for someone else, expecting nothing in return, at no point ever.
It's not an equation. It's designed to make us feel good - to encourage us to do it.
-Simon Sinek-

Allah Yang Maha Mencipta telah menciptakan langit dan bumi dan segala apa yang berada di antara kedua-duanya.

Sungguh Tuhanmu, Allah yang menciptakan langit dan bumi dalam enam  masa, lalu Dia bersemayam di atas 'Arsy. Dia menutupkan malam kepada siang yang mengikutinya dengan cepat. (Dia menciptakan) matahari, bulan dan bintang-bintang tunduk kepada perintahNya. Ingatlah! Segala penciptaan dan urusan menjadi hakNya. Maha Suci Allah, Tuhan seluruh alam.
(Al-A'raf. 7:54)

Dialah (Allah) yang menciptakan segala apa yang ada di bumi untukmu kemudian Dia menuju ke langit, lalu Dia menyempurnakannya menjadi tujuh langit. Dan Dia Maha Mengetahui segala sesuatu.
(Al-Baqarah, 2:29)

Allah Yang Maha Bijaksana, Yang Maha Adil ini tidak akan membiarkan hambaNya tanpa sebarang persediaan dan kelengkapan bagi memenuhi amanah, tujuan penciptaannya.
Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat, "Aku hendak menjadikan khalifah di bumi"..
(Al-Baqarah, 2:30)

Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk beribadah kepadaKu.
(Adz-Dzariyat, 51:56)

Maka, dengan ini, wajarlah untuk kita melihat setiap perkara sebagai suatu nikmat atau kurniaan daripada Allah untuk membantu kita dalam menjalankan tugas kita atas muka bumi, agar kita dapat melaksanakannya dengan mudah dan tanpa keberatan. Di samping rezeki seperti udara yang menyegarkan, haiwan ternak  dan hidupan laut yang pelbagai sebagai makanan dan perhiasan, tubuh  badan yang sihat, akal yang waras, Allah juga melengkapkan kita dengan perasaan/emosi/rasa hati yang menggerakkan kita. Itulah yang kita katakan fitrah, innate feelings dan  nature of human beings. Lengkap.

Dalam surah Adz-Dzariyat, Allah menceritakan ciri-ciri al-muttaqin, salah satunya adalah,
Dan pada harta benda mereka ada hak untuk orang miskin yang meminta dan orang miskin yang tidak meminta.
(Adz-Dzariyat, 51:19)

Kalau nak jadi muttaqin, kita perlu bersedia membantu mereka yang meminta pertolongan daripada kita DAN menawarkan pertolongan walaupun tidak diminta. Always offer help. Seseorang yang tidak mempunyai sesuatu tidak dapat memberi sesuatu. Allah kurniakan rezeki kepada kita, kita kongsikan rezeki tersebut dengan orang lain. Allah beri kita kelebihan, kita gunakan kelebihan tersebut untuk orang lain. Rezeki dan kelebihan tersebut boleh jadi pelbagai; harta benda, ilmu dan kefahaman, masa lapang, badan yang sihat, dan lain-lain.
Daripada Jabir bin ‘Abdullah radiallahu‘anhu, Rasulullah saw bersabda: "Sebaik-baik manusia adalah yang paling bermanfaat kepada manusia (lain).
(HR Thabrani)

Sesungguhnya, apa yang kita berikan kepada orang lain, apa yang kita buat untuk orang lain, itulah yang kekal sebagai saham akhirat kita, manakala apa yang kita simpan untuk dunia, tidak kekal lama.
Apa pun (kenikmatan) yang diberikan kepadamu, maka itu adalah kesenangan hidup di dunia. Sedangkan apa (kenikmatan) yang ada di sisi Allah lebih baik dan lebih kekal bagi orang-orang yang beriman dan hanya kepada Allah mereka bertawakal.
(Asy-Syura, 42:36)

Apakah perasaan kita apabila dapat masak untuk housemates, usrahmates atau best mates kita? Apakah perasaan kita selepas membantu seorang buta melintas jalan? Apakah perasaan kita selepas kita memberi tempat duduk kita kepada mak cik tua di dalam trem/bas/metro?

Kepuasan berbuat baik dan berbakti kepada kepada orang lain.

Saya tutup dengan mengulangi kata-kata Mr. Simon Sinek,
Do you know how you fulfilled at work? When you do something FOR someone else. It's the ONLY way we'll get that feeling.
Do you know what generosity is? Generosity is doing something for someone else, expecting nothing in return, at no point ever.
 It's not an equation. 
It's designed to make us feel good - to encourage us to do it.





Allahu a'lam.

Penulis:

Namira Mohd Noor
Pelajar Perubatan tahun lima
Medical University of Warsaw

No comments:

Post a Comment