Mar 9, 2013

Keseimbangan -balance-

Assalamualaikum 

Sihat ke semua?

Once, my lecturer asked "Is GOD really perfect? I mean, if we look at the world, it is created by GOD but it is not perfect.. So, is GOD really perfect? *he then smiles*.."

Amboi,banyak cantik pak cik. Dah tu siapa kata dunia ni sempurna? Nikmat kat dunia ni setitik sahaja nak dibandingkan nikmat syurga yang berkekalan tu. Lagipun, dunia ni ada expiry date iaitu kiamat, so, tidak berkekalan ye.. Dalam Quran Allah ada berfirman:

Yang telah menciptakan tujuh langit berlapis-lapis, kamu sekali-kali tidak melihat pada ciptaan Tuhan Yang Maha Pemurah sesuatu yang tidak seimbang. Maka lihatlah berulang-ulang, adakah kamu lihat sesuatu yang tidak seimbang? (al-mulk; 3) 

See, dunia ini seimbang ALLAH ciptakan. Keseimbangan dunia ni ada kat mana-mana.. Contohnya, diri kita.We need to eat balance food to stay healthy.. too much of something or  too lack of something leads to disorder.. right doctors? okay..move on~

Secondly, kita tengok Poland pulak. Bila time winter, GLOOMY habis. Black and white macam TV 60-an.. Orang dia pun join the scene, pakai baju and kot hitam saja.. (Mula-mula jejak Warsaw, rasa macam nak pergi berkabung) TAPI, bila SPRING, wallaaa, hidup semua! 


Burung-burung out of nowhere berkicauan, bunga lalang pun nampak cantik. Dandelion merata-rata,malah melata-lata.Tulip tumbuh mekar dan liar. Itulah dia keseimbangan Poland! Kesuraman WINTER diganti dengan kemeriahan SPRING yang berganda-ganda. Plus-minus, plus-minus, seimbanglah Poland.Subhanallah.

Sebagai manusia yang menyandang tugas khalifah, it is our job to protect the balance.

Dan janganlah kamu membuat kerusakan di muka bumi, sesudah [Allah] memperbaikinya dan berdo’alah kepada-Nya dengan rasa takut [tidak akan diterima] dan harapan [akan dikabulkan]. Sesungguhnya rahmat Allah amat dekat kepada orang-orang yang berbuat baik. (al-a'raf; 56)Kalau kita tidak patuh tugas sebagai kalifah ini dengan betul,maka jadilah seperti ayat ni,

Telah nampak kerusakan di darat dan di laut disebabkan karena perbuatan tangan manusia, supaya Allah merasakan kepada mereka sebahagian dari [akibat] perbuatan mereka, agar mereka kembali [ke jalan yang benar]. (ar-rum; 41)



See, dunia ni adalah seimbang tapi tidak sempurna. Kalau nak alam yang sempurna, ADA.Kat syurga nanti la yer. Sekarang, kita guna betul-betul dunia yang senda-gurau ni untuk yang sempurna itu nanti.


 InsyaALLAH.




Penulis:

Nina Anati Saidi
Pelajar perubatan tahun empat
Medical University of Warsaw

No comments:

Post a Comment